Kvalificer dig til at varetage de udviklende, vejledende og rådgivende funktioner af kolleger og elever i forhold til særlige behov i matematikundervisningen.
På dette modul vil du blive inspireret af den nyeste viden inden for undervisning af elever med særlige behov i matematikundervisningen.
Dette valgmodul på 10 ECTS indgår i retningen Matematikvejleder i skolen, som er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
På dette modul får du med udgangspunkt i praksis, konkrete værktøjer koblet med teori der kan anvendes i planlægningen af matematikundervisningen for elever med særlige behov.
Når du har gennemført modulet, kan du informere og vejlede kolleger og ledelse om relevante pædagogiske indsatser i relation til elevers vanskeligheder ved læring af matematik.
Du bliver i stand til at:
- Kortlægge elevens opfattelse, holdning, forudsætninger, potentiale og motivation
- Vejlede om undervisningstiltag for elever med særlige behov
- Planlægge differentieret undervisning
- Identificere behov for støttemuligheder og hjælpemidler
-
- Teorier om elevers vanskeligheder ved læring af matematik.
- Anvendelse af observationer, interview, spørgeskemaer og test til kortlægning af forudsætninger og potentialer hos elever med særlige behov.
- Internationale og nationale forskningsresultater om læring hos og undervisning af elever med særlige behov.
- Teorier om tidlig indsats og inklusion
- Differentierede undervisningsmetoder og relevante hjælpemidler på baggrund af konkrete behov. Støttemuligheder i og uden for skolen til elever med særlige behov
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig der er lærer og ønsker at få nye kompetencer til at udvikle, rådgive, vejlede og koordinere og lede arbejdet med indsatser for børn med særlige behov i matematikfaget.
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet