Få styrket dine kompetencer i pædagogisk/didaktisk ledelse og udvikling med afsæt i skolens kerneopgave og på et vidensbaseret grundlag.
På modulet lærer du at udvikle læringsmiljøer og interne samarbejder, samt at analysere, vurdere og reflektere situationer og forhold om læringsmiljøer og samarbejde
Arbejde feedbackorienteret med henblik på at skabe en feedback- og sparringsbaseret skolekultur.
Planlægge og udvikle ledelsesindsatser på baggrund af datainformering, samt at indsamle, producere og analysere data som grundlag for skoleudviklin
Dette valgmodul på 10 ECTS er en del af diplomuddannelsen i ledelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Du udvikler dine kompetencer, så du kan:
- Lede den enkelte medarbejder og skolens læringsfællesskaber med udgangspunkt i fortsat udvikling og styrkelse af skolens pædagogisk/didaktiske praksis.
- Varetage ledelse af skolens strategi- og forankringsarbejde med henblik på at styrke en læringscentreret skolepraksis gennem ledelse af skolens ressourcepersoner.
- Identificere egne samt organisatoriske lærings- og kompetenceudviklingsbehov og iværksætte handlingstiltag
-
Modulet baserer sig på forskningsbaseret viden om forskellige skoleledelsesformer og deres effekt på elevers læring og trivsel. Og om ledelse af læringsmiljøer, læringsfælles-skaber og tværprofessionelt samarbejde.
I undervisningen arbejder vi med problemstillinger og erfaringer fra din arbejdsplads for, at du kan reflektere over teorien i praksis og dermed forankre din læring og udvikling i egen ledelsespraksis.
Du arbejder med:
- Teorier om forskellige skoleledelsesformer og deres effekt på elevers læring og trivsel.
- Ledelse af læringsmiljøer, læringsfællesskaber og tværprofessionelt samarbejde.
- At skabe en feedback- og sparringsbaseret skolekultur.
- Muligheder og begrænsninger ift. anvendelse af data og evidens som led i skoleudvik-ling med henblik på at skabe læringscentreret ledelse.
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der er leder, har ambitioner om at blive leder eller har ledelsesopgaver i forbindelse med at arbejdet med kompetenceudvikling i egen organisation
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet