Vil du udvikle kompetencer til at undersøge og kvalificere metodetilgange i egen praksis og egne organisatoriske kontekster?
Ønsker du at kunne udvikle og designe valide praksisundersøgelser med begrundede metodevalg?
På modulet arbejdes der med data; både eksisterende og nye data du selv producerer, f.eks. mindre hverdagsundersøgelser med henblik på at kvalificere din fagprofessionelle praksis.
Modulet giver dig mulighed for at forholde dig til grundlæggende problematikker vedrørende undersøgelse og udvikling af viden.
Du udvikler færdigheder til på et systematisk og reflekteret grundlag at kunne frembringe data selv samt at kunne forholde dig til andres undersøgelser.
Dette obligatoriske modul på 5 ECTS er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Når du har gennemført dette modul:
- Har du viden og forståelse for forskellige metodetilgange til undersøgelse af pædagogisk praksis og pædagogisk viden
- Har du styrket dine metodologiske overvejelser, der knytter til sig til undersøgelse af pædagogisk praksis og viden
- Kan du udvikle og tilrettelægge design for praksisundersøgelse og begrunde metodevalg
-
- Kvalitative og kvantitative metodetilgange til undersøgelse af pædagogisk praksis
- Undersøgelsesintention og undersøgelsesmetode
- Metodeovervejelser og metodestringens
- Fortolkning og vurdering af data
- Empiriinddragelse i diplomuddannelsens modulopgaver
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der arbejder indenfor det pædagogiske område; skoler, dagtilbud, opholdssteder, fritidstilbud osv.
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet