Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Kontakt
eventuelt en af vores faglige konsulenter.
- med fokus på fysiske og sensomotoriske følger hos voksne med erhvervet hjerneskade
Mangler du viden om, hvordan du kan tilrettelægge indsatser i komplekse forløb hos voksne med erhvervet hjerneskade? På dette modul får du forståelse for borgerens behov samt de fysiske og sensomotoriske følger der kan opstå, med henblik på at fremme borgerens livskvalitet.
Mange med en erhvervet hjerneskade får bevægelsesmæssige problemer, samt andre fysiske og sensomotoriske følger. Disse følger kan besværliggøre mange af hverdagens gøremål, og voksne borgere med erhvervet hjerneskade vil ofte opleve et større behov for hjælp, end de tidligere har været vant til.
Det kan på mange måder sætte både borgeren med erhvervet hjerneskade og dennes pårørende i en sårbar situation, hvilket skaber rammen for behovet om en professionel koordinering af og sammenhæng i rehabiliteringsforløbet.
På dette modul vil du få viden om og indsigt i neuropsykologi som en rehabiliterende indsats, med henblik på at du i dit fremtidige arbejde bliver klædt på til at kunne begrunde borgerens behov i forhold til indsatser. Samtidig får du viden om, hvordan du kan tilrettelægge og varetage rehabiliteringsforløb i relation til fysiske og sensomotoriske følger efter erhvervet hjerneskade.
Dette valgmodul på 10 ECTS indgår i retningen Sundhedsfremme og forebyggelse, som er en del af Den sundhedsfaglige diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
- Du får indsigt i nyeste forskning og udvikling indenfor neuropsykologisk rehabilitering, herunder med særligt fokus på fysiske og sensomotoriske følger
- Du får redskaber, herunder metoder og teorier, til at kunne tage stilling til rehabiliteringspotentiale og muligheder for den enkelte borger
- Du opnår forståelse for, hvordan du kan inddrage pårørende og skabe et konstruktivt samarbejde
- Du får indsigt i, hvordan du kan indgå i tværprofessionelt samarbejde for at skabe et sammenhængende patientforløb
-
- Neuropsykologisk rehabilitering med fokus på fysiske og sensomotoriske følger
- Hjernens plasticitet, reorganisering, træning, læring og kompensation
- Evidens, metoder og koncepter i rehabilitering
- Følger efter hjerneskade, herunder tonus, koordinations- og bevægeforstyrrelser, adfærdsmæssigt og handlingsmæssigt
- Helhedsorienteret og tværfagligt samarbejde, ICF som tværfaglig referenceramme
- Dilemmaer i forhold til egen rolle, fagidentitet, etik og praktiske rammer for rehabilitering
- Dilemmaer i forhold til når samarbejde og egen identitet sættes under pres af for eksempel voldsom adfærd
- Sundhedspædagogik og neuropædagogisk strategi
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der arbejder med voksne med erhvervet hjerneskade og som ønsker kompetencer i relation til fysiske og sensomotoriske følger i rehabiliteringsforløb
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet