Gå til hovedindhold

Innovationsprojektet åbner nye perspektiver for socialrådgiverstuderende

Christina Schmidt Knudsen og Janni Degn, der netop har afsluttet 5. semester på socialrådgiveruddannelsen på Professionshøjskolen Absalon, har samarbejdet med tre medstuderende (Dina Wettergren, Kristine Prip Granholm Johansen og Pernille Degn) om et innovationsprojekt, der sætter fokus på ældre borgere i pensionsalderen. Innovationsprojektet er en fast del af 5. semester og giver de studerende mulighed for at fordybe sig i samfundsmæssige problemstillinger og udvikle nye metoder og løsninger. Her er processen og læringen i centrum – ikke det endelige resultat.

Janni Degn og Christina Schmidt Knudsen, har på 5. semester på socialrådgiveruddannelsen arbejdet med det obligatoriske innovationsprojekt.

Muligheden for at tænke nyt

Innovationsprojekter som en del af socialrådgiveruddannelsen giver de studerende et unikt rum til at udforske, hvordan sociale problemstillinger kan tackles kreativt og tværfagligt. På 5. semester får de studerende mulighed for at arbejde med alt fra ældreområdet til børn og unge, udsatte grupper eller integration. Hver gruppe vælger selv et fokus, og projektet skal tage udgangspunkt i virkelige udfordringer.

Christina forklarer:

”Det spændende ved innovationsprojektet er, at vi kunne vælge en problemstilling, der betød noget for os personligt og fagligt. Det gav os en helt ny forståelse for, hvor bredt socialrådgiverens faglighed kan bruges.”
 

Fokus på ældre: Et nyt perspektiv

For de fem studerende i studiegruppen handlede projektet om at rette opmærksomheden mod en gruppe brogere, der ofte overses: ældre mennesker i pensionsalderen, som oplever ensomhed og isolation. Denne gruppe af ældre har sjældent kontakt til socialrådgivere, da de primært møder sundhedsfaglige indsatser.

Janni siger:

”Vi ville vise, at socialfaglige kompetencer kan spille en vigtig rolle for ældre – ikke kun for at sikre, at de ‘holdes i live,’ men at de også lever meningsfulde liv.”

Projektet illustrerer, hvordan de studerende kan koble deres faglighed til virkelige problemstillinger og se muligheder for nye tilgange i praksis.

Hvad er et innovationsprojekt?

Innovationsprojektet på socialrådgiveruddannelsen er en tænkt opgave på 5. semester, hvor de studerende arbejder med at:

  • Identificere og afgrænse et socialt problem.
  • Udvikle en nytænkende og tværfaglig indsats.
  • Tage udgangspunkt i borgernes behov og perspektiver.
  • Arbejde med konkrete løsninger fra problemidentifikation til evaluering.

Formålet er at træne de studerendes evne til at tænke kreativt og skabe forandring i socialt arbejde.

Processen som læringsrum

Innovationsprojekterne udfordrer de studerende til at arbejde procesorienteret, hvilket kan være en uvant men givende oplevelse.

Christina forklarer:

”Det var udfordrende at arbejde i ‘ikke-viden’ og kaos, men det lærte os at være åbne og nysgerrige. I stedet for hurtigt at finde en løsning skulle vi undersøge og reflektere over problemstillingen fra flere vinkler.”

Som en del af projektet interviewede de studerende sundhedsfaglige medarbejdere, konsulenter og organisationer som Ældresagen. De udviklede personaer og brugte teorier som selvbestemmelsesteorien og empowerment til at skabe en ramme for deres arbejde. Denne tilgang gav dem indblik i, hvordan socialrådgivere kan skabe værdi på tværs af fagområder.

 

Et semester der styrker udsynet

Det femte semester, hvor innovationsprojektet indgår, er kun ét ud af syv semestre på socialrådgiveruddannelsen, men det skiller sig ud ved at give de studerende frihed til at udforske og eksperimentere med deres faglighed. For Christina og Janni har projektet givet ny inspiration og retning.

Janni siger:

”Vi har lært, hvor vigtigt det er at tænke nyt og bredt i socialt arbejde. Det har også gjort os bevidste om, hvor stor en forskel socialrådgivere kan gøre, når de arbejder sammen med andre faggrupper.”