Gå til hovedindhold

Konference: Sabbatår kan åbne døren til velfærdsuddannelser – men overgangen er svær

Flere unge bruger deres sabbatår på at arbejde i velfærdssektoren. Det skaber både muligheder og udfordringer for rekrutteringen til velfærdsuddannelser. Sjællands Velfærdsakademiet samlede aktører fra uddannelse og praksis til en faglig dag om temaet.

Velfærdsakademiet

Mange vælger at tage et eller flere sabbatår, hvor de arbejder i daginstitutioner, skoler eller plejesektoren, i stedet for at gå direkte videre på en videregående uddannelse. Det giver potentiale for rekruttering, men erfaringen viser også, at overgangen til uddannelse kan være vanskelig.

Fredagens konference med titlen ”Valg og veje til professionsuddannelser – synlighed og mening” samlede forskere, undervisere, praktikere og unge med sabbatårserfaring for at diskutere muligheder og udfordringer.

Indledningsvist slog Jakob Gadmar, chefkonsulent fra Absalon, fast, at erfaring fra praksis ikke altid omsættes til lyst til at uddanne sig i faget:

"Fire ud af ti unge har arbejdet som lærervikarer eller medhjælpere, men kun 30 procent blev mere interesserede i faget, mens halvdelen blev direkte afskrækkede," forklarede han.

Han påpegede også, at manglende støtte og strukturelle barrierer kan gøre overgangen fra praksis til uddannelse vanskelig.

Unges motivation handler om mening og tryghed

Tre unge med sabbatårserfaring deltog efterfølgende i en paneldebat, hvor de fortalte om både motivation og udfordringer i arbejdet. Cecilie Nejrup, der arbejder i pleje og rehabilitering, sagde:

"Jeg havde ingen viden om at møde mennesker og danne relationer – det havde jeg brug for hjælp til. Men jeg oplevede, at jeg selv skulle bede om den rådgivning og vejledning, som jeg havde brug for."

Sofie og Emilie, der arbejdede som pædagogmedhjælpere, delte lignende erfaringer. Panelet fremhævede, at meningsfuldt arbejde kan motivere til uddannelse, men at manglende oplæring og sparring skaber udfordringer. De pegede alle tre på et stort behov for bedre introduktion og støtte, hvis sabbatister skal have en positiv oplevelse og fastholde interessen for velfærdsuddannelser.

Støtte og fællesskab er nøglen

Velfærdsakademiet fik desuden besøg af Noemi Katznelson, professor i uddannelsesforskning ved Aalborg Universitet. Hun satte fokus på, hvordan unges oplevelse af arbejde og uddannelse formes af sociale og følelsesmæssige faktorer. Mange unge søger ansvar og meningsfulde fællesskaber, men oplever samtidig præstationspres og usikkerhed i forhold til voksenlivet, understregede hun:

"De føler, de skal tage verdens længste indånding for at komme i gang igen, når de først har været ude i sabbatårene," sagde hun om unges oplevelse af sabbatår og overgangen til uddannelse.

Hun understregede, at trygge relationer og følelsesmæssigt engagerede fællesskaber er afgørende for, at unge fastholder interessen for både fag og uddannelse.

Konferencen viste, at sabbatår kan være en vigtig vej ind i velfærdsuddannelser, hvis de unge får støtte, vejledning og fællesskaber, hvor de føler sig trygge. Vejen frem kræver samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner, arbejdspladser og politikere for at sikre de bedste overgange fra sabbatår til uddannelse og for at tydeliggøre mulighederne i professionsuddannelserne. Sabbatår kan blive en nøgle til en stærkere og mere attraktiv velfærdssektor – hvis de unge ikke står alene.