Gå til hovedindhold

Overgange i det nære sundhedsvæsen

I denne udgave af Sund Viden taler vært Judi Bjørling med Maria-Louise Monggaard, underviser på Sygeplejerskeuddannelsen i Holbæk, der har stor viden om overgange i det nære sundhedsvæsnet.

Når borgere i det nære sundhedsvæsen går fra behandling i en sektor til en anden, kan der opstå udfordringer forbundet hermed. Et eksempel herpå kan være overlevering af vigtig informationer om medicin fra den ene sektor til den anden, hvilket kan medføre utilsigtede hændelser for patienten.  

Ved samarbejde i mindre teams, de forskellige faggrupper i mellem, er en arbejdsform der lige nu udbredes i mange kommuner. Det kan styrke forståelsen af hinandens arbejdsgange og metoder og være med til at imødegå de udfordringer som kan opstå i forbindelse med overgange.

I denne udgave af podcasten Sund Viden taler værten Judi Bjørling, der er specialkonsulent hos Absalon, med Maria-Louise Bender Monggaard, underviser på Sygeplejerskeuddannelsen i Holbæk, der har stor viden om overgange i det nære sundhedsvæsnet.

Lyt med her:

Gå på opdagelse i Absalons podcastunivers

Få faglig viden og inspiration direkte i øregangene, når og hvor du vil; på cyklen, i bilen, på løbeturen eller mens du vasker op.

Find alle vores podcasts her.

Velfærdsinnovation mellem kommune og civilsamfund – Fællesskabet som metode

Sjællands Universitetshospital Køge: Specialiseret efteruddannelse løfter kompetencer og karriereveje for sygeplejersker

På Ortopædkirurgisk Afdeling ved Sjællands Universitetshospital (SUH) Køge har man udviklet et målrettet efteruddannelsesforløb, der matcher sygeplejerskernes erfaring og karrieretrin. Basismodulet henvender sig til nyuddannede sygeplejersker med op til ét års erfaring på ortopædkirurgisk afdeling. Det specialrettede modul er for erfarne sygeplejersker med mere end fem års erfaring, mens behandlermodulet retter sig mod sygeplejersker med udvidet område, eksempelvis dem der arbejder i ambulatoriet.

Uddannelsen tager udgangspunkt i sygeplejerskernes egne erfaringer fra klinisk praksis og giver konkrete værktøjer, som de kan anvende direkte i arbejdet med patienterne. På denne måde styrkes både de faglige kompetencer og mulighederne for at udvikle en tydelig karrierevej inden for specialet.