Med afgangsprojektet afsluttes uddannelsen med retning Ordblindelærer i grundskolen.
Afgangsprojektet skal demonstrere forskningsbaseret viden om læsning og skrivning med særligt fokus på elever i skriftsprogsvanskeligheder, såsom elever i risiko for ordblindhed, ordblinde elever og elever med usikker fonologisk kodning.
Projektet skal afspejle kompetencer inden for planlægning, gennemførsel og evaluering af skriftsproglige indsatser for målgruppen samt formidling af didaktik til kolleger, forældre og ledelse der fordrer inkluderende læringsmiljøer i alle fag.
Dette obligatoriske modul på 15 ECTS er det afsluttende modul på den Den pædagogiske diplomuddannelse med retning Ordblindelærer i grundskolen
Projektforløbet indledes med en fælles undervisningsgang for alle afgangsstuderende på Den pædagogiske diplomuddannelse med videnskabsteori og metodologi samt introduktion til selve projektskrivningen.
Det er vigtigt at du ved tilmeldingen oplyser følgende:
- Retning på diplomuddannelse
- Evt. ønske til vejleder
Derudover skal du vedhæfte kopi af tidligere modulbeviser, hvis modulet/modulerne er gennemført ved en anden Professionshøjskole.
Afgangsprojektet dokumenterer mål for læringsudbytte
Afgangsprojektet er det afsluttende projekt, hvor en begrundet central afgrænsning af uddannelsesretningens læringsudbytte, dokumenteres ved en afsluttende prøve.
Med udgangspunkt i det godkendte emne inden for uddannelsesretningens mål for læringsudbytte skal den studerende opfylde målene for læringsudbytte
-
- Have viden om ordblindhed, usikker fonologisk kodning herunder årsager og følgevirkninger.
- Have viden om skriftsprogets indretning, læse-og skriveudvikling, læse- og skriveteknologi og didaktik i inkluderende læringsmiljøer.
- Have viden om formidling, samarbejdsformer og praksisudvikling.
-
- Kunne afdække risiko for ordblindhed, ordblindhed og følgevirkninger selvstændigt og i samarbejde med læsevejleder og andre ressourcepersoner.
- Kunne planlægge, gennemføre og evaluere skriftsproglige indsatser for målgruppen herunder udvikle didaktik, der inddrager læse- og skriveteknologi.
- Kunne formidle viden og tiltag, der fremmer et inkluderende og skriftsprogsudviklende læringsmiljø til forældre, kolleger og ledelse.
-
- Fremme læse- og skrivekompetencer og et inkluderende læringsmiljø for børn i risiko for ordblindhed, børn og unge med ordblindhed og usikker fonologisk kodning i samarbejde med forældre, læsevejleder, kolleger og ledelse.
- Afdække risiko for ordblindhed, usikker fonologisk kodning og ordblindhed og relaterede vanskeligheder selvstændigt og i samarbejde med læsevejleder og andre ressourcepersoner.
- Formidle teori og praksisviden om ordblindhed, usikker fonologisk kodning og inkluderende læringsmiljøer til børn, unge, forældre og kolleger.