Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Kontakt
eventuelt en af vores faglige konsulenter.
Efter 20 år med offentlig digitalisering er vi på vej ind i en ny bølge af teknologisk transformation, som kræver nye kompetencer og et nyt mindset.
Med dette modul vil du blive i stand til at se de digitale muligheder, der er på din arbejdsplads og samtidig kunne byde ind på nye udviklingsopgaver ved et fokus på at udvide dit nuværende mindset.
Modulet tager udgangspunkt i en viden om en række af de nye digitale teknologier, der anvendes til at udvikle den offentlige forvaltning.
Behov for nye kompetencer og et nyt mindset
Den offentlige sektor er fortsat presset på eksempelvis økonomien, demografisk udvikling og borgernes stigende forventninger. Den nye teknologi skal derfor benyttes til fortsat at effektivisere, samt skabe bedre service, trivsel og kvalitet.
Samtidig er en række nye teknologier, som robotter og kunstig intelligens, ved at blive modne til, at kommunerne kan tage dem i anvendelse. Men disse teknologiers muligheder skal udvikles fra fagområderne, hvor kerneopgaven forstås i dybden. Derfor er der også behov for, at ledere og medarbejdere i fagområderne mestrer deres egen digitalisering.
Vi har alle arbejdet med forandringer i årevis, men transformationer er mere vidtgående. Der er behov for at forstå, hvordan vi som eksempelvis projektledere for teknologiske transformationsprocesser skal håndtere og kommunikere i disse situationer.
Dette valgmodul på 10 ECTS er en del af Diplomuddannelse i offentlig forvaltning og administration. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Viden og forståelse
- Viden om hvordan brugen af aktuelle digitale teknologier anvendes i den digitale transformation af den offentlige forvaltning.
- Du kan forstå og reflektere over den digitale transformation af den offentlige forvaltning med udgangspunkt i en generel teknologiforståelse.
Færdigheder
- Kan anvende relevante innovationsmetoder og arbejdsgangsanalyser i forbindelse med digitale forandringsprocesser
- Kan vurdere anvendeligheden af mønstre i Big Data inden for den offentlige forvaltning samt begrunde og udvælge nye områder for serviceudvikling
- Kan formidle problemstillinger og løsninger i forbindelse med automatiseret sagsbehandling og Big Data
Kompetencer
- Kan håndtere komplekse digitale forandringsprocesser i egen organisation
- Kan selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde omkring digitale forandringsprocesser i egen organisation
- Kan identificere eget læringsbehov inden for digitale forandringsprocesser
-
- Arbejde med kobling af kerneopgave/forretning og relevant teknologi
- Anvendelse af teknologi samt roller og ansvar i organisationen.
- Facilitering af digital transformation
- Juridiske og etiske overvejelser i forbindelse med nye teknologier
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, som har til opgave at udvikle den offentlige sektor fx. at anskaffe og implementere ny teknologi i egen institution eller afdeling.
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet
Studieordning (Fane indhold)
Prøveform (Fane indhold)
Mundtlig prøve kombineret med praktisk produkt og synopsis.
Et praktisk produkt defineres som fx en opførelse, en udstilling, en praktisk øvelse, et digitalt produkt, el. lign. En synopsis er en begrundet disposition, der ved hjælp af stikord indkredser det teoretiske grundlag for det praktiske produkt (max 1 side), der afleveres sammen med en litteraturliste (max 1 side). Der skal udarbejdes et praktisk produkt og en synopsis som grundlag for prøven.
Praktisk produkt og mundtlig præstation indgår samlet i bedømmelsen. Synopsis indgår ikke i bedømmelsen.
Tilrettelæggelse (Fane indhold)
Forløbet gennemføres som ”blended learning” – det vil sige, at der vil være en kombination af e-læring og fysisk undervisning. Der er kun fysisk undervisning 4 gange.
Alle andre undervisningsmoduler kan studeres på et hvilket som helst tidspunkt, da modulerne er opbygget af undervisningsvideoer og litteratur uden direkte møde mellem underviser og deltager.
Du får adgang til Absalons digitale læringsplatform, itslearning, hvor du kan finde detaljeret undervisningsplan og læringsressourcer.