Bliv klædt på til at vejlede studerende i kliniske uddannelsesforløb på de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser, og få styrket dine kompetencer som vejleder og underviser, så du kan guide studerende sikkert gennem de kliniske praktikker.
På modulet møder du undervisere fra forskellige sundhedsfaglige professionsuddannelser, hvilket giver både bredde og dybde i refleksioner over og perspektiver på dilemmaer og udfordringer, på tværs af alle de sundhedsfaglige professionsuddannelser.
Har du og din praksis fokus på at styrke og udvikle den kliniske undervisning?
Ønsker du et kompetenceløft i forhold til vejledning af studerende i praktik?
Så er dette praksisnære modul noget for dig.
Dette valgmodul på 10 ECTS er en del af Den sundhedsfaglige diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Har du allerede gennemført modulet i klinisk vejleder? Så er det muligt at styrke dine kompetencer gennem et kort 3-dags brush-up kursus. Find tilmeldingen her
Modulet tager udgangspunkt i dine egne erfaringer fra praksis
På modulet inddrages dine og medstuderendes erfaringer med vejledning fra praksis og du rustes til i højere grad at understøtte de studerendes læringsforløb. På modulet skabes et aktivt og praksisforankret lærings- og vidensdelingsmiljø, hvor der arbejdes med lærings-, vejlednings- og didaktisk metode og teori, samt de mulige anvendelser i praksis.
Din viden, færdighed og kompetence styrkes, så du i højere grad kan understøtte udvikling af læringsmiljøet på din arbejdsplads og dermed fremme den studerendes tilegnelse af kompetencer i praktikken.
Om modulet
-
Når du har deltaget i dette modul, kan du:
- Udvikle og reflektere over egen vejlederrolle, såvel fagligt som personligt
- På baggrund af viden om og forståelse for pædagogik og didaktik i relation til klinisk undervisning, påtage dig det faglige ansvar for den studerendes kliniske læringsforløb
- I et pædagogisk perspektiv tilrettelægge vejledning og undervisning ud fra de studerendes forudsætninger, samt evaluere og bedømme de studerende i forhold til de beskrevne mål
- Træffe beslutninger og håndtere den kompleksitet der knytter sig til klinisk undervisning
- Samarbejde med vejledere fra andre professioner omkring klinisk undervisning, for at tværfagligt samarbejde tydeliggøres i praktikkerne.
-
- Refleksionsmodeller og refleksion i og over praksis
- Læringsforståelse og elementer med betydning for læring, herunder relationer, motivation og modstand
- Vejledningsformer, metoder og tilgange i klinisk undervisning
- Didaktiske greb og tilrettelæggelse af klinisk vejledning og undervisning
- Etik og dilemmaer i vejledningspraksis
- Kommunikationstilgange og feedback som redskab
- Underviser- og vejlederprofessionalitet, herunder refleksion over egen praksis
- Læringsmiljø og læringsstile
- Rollen som eksaminator og bedømmer, herunder viden om og vurdering af læreprocesser.
Se også
Målgruppe (Fane indhold)
Dette modul er specifikt målrettet kommende kliniske vejledere og undervisere, som varetager klinisk vejledning og undervisning af studerende på de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser:
- Sygeplejerske
- Ergoterapeut
- Fysioterapeut
- Diætist
- Jordemoder
- Radiograf
- Bioanalytiker
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet