Er du børnehaveklasseleder, eller har du et ønske om at blive det?
Så vil modulet Leg og læring i børnehaveklassen give dig gode forudsætninger for at arbejde med legens betydning for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i indskolingen.
Som børnehaveklasseleder arbejder du i krydsfeltet mellem leg og læring, mellem lærerig leg og legende læring eller bare følger børnenes spontane leg, som den udvikler sig.
Modulet handler om, hvordan børn og voksne kan mødes i kreative og legende fællesskaber og samtidig lære af hinanden og med hinanden i indskolingen.
Modulet handler om legen og det legende, hvordan legen folder sig ud, hvilken betydning legen har for børns dannelse, hvordan børn og voksne kan mødes i legende fællesskaber og samtidig lære af hinanden og med hinanden.
Modulet vil bidrage til at udvikle dine faglige kompetencer som børnehaveklasseleder gennem indsigt i og viden om leg og læring, og hvordan disse kan fremme børns deltagelsesmuligheder, nysgerrighed og fantasi.
Modulet vil kvalificere dine evner til at forholde dig analytisk og refleksivt til legens særlige karakter og betydning, og du vil kunne begrunde og anvende didaktisk tænkning i understøttelse af legende og fællesskabende processer i samarbejde med kolleger.
Dette valgmodul på 10 ECTS indgår i retningen Børnehaveklasseleder, som er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Når du har gennemført modulet, kan du
- begrunde og anvende didaktisk tænkning i gennemførelsen af legende, undersøgende og alsidigt udviklende læringsforløb i børnehaveklassen.
- analysere og vurdere pædagogiske læringsmiljøers muligheder for at bidrage til børns leg, deltagelse, læring og trivsel.
- ud fra et børneperspektiv samarbejde med kolleger om at styrke børns leg, læring, nysgerrighed, eksperimenteren og kreativitet.
- indgå i samarbejde med forældre, kolleger og skolens øvrige ressourcepersoner om at udvikle læringsmiljøer, der fremmer børns deltagelsesmuligheder.
- reflektere over betydningen af den professionelles indsats i samspil med rammer, rum og betingelser.
-
- Viden om klasseledelse, fællesskabende didaktik i differentierede læringsmiljøer samt forældresamarbejde.
- Grundlæggende viden om børns leg, kreativitet og alsidige personlige udvikling samt indsigt i legens betydning i et dannelses- og læringsperspektiv.
- Faglig indsigt i legens betydning for børns deltagelsesmuligheder, og hvordan du som børnehaveklasseleder kan arbejde didaktisk med at skabe fællesskaber for alle gennem leg og læring.
- Fokus på, hvordan du i samarbejde med kolleger udvikler og gennemfører en pædagogik, der understøtter børns leg og læring, samt hvordan du kan begrunde og anvende didaktisk tænkning i understøttelse af børns leg og læring.
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der arbejder eller ønsker at arbejde som børnehaveklasseleder og har en interesse i at arbejde med udvikling af læringsmiljøer, der fremmer børns deltagelsesmuligheder gennem leg og læring i indskolingen.
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet