Vil du styrke dine kompetencer til ledelse af børnehaveklasser?
Som børnehaveklasseleder står du i spidsen for at skabe aktive, trygge og legende pædagogiske læringsmiljøer, hvor der er fokus på fællesskaber og lige deltagelsesmuligheder for alle børn. Som børnehaveklasseleder møder man børn, der er i overgangen fra dagtilbud til skole, hvorfor indsigt i hvad der er på spil i overgange er væsentligt for at kunne arbejde med børns trivsel, udvikling og læring i inkluderende fællesskaber. Det kalder på indsigt, viden om og færdigheder til at kunne arbejde med klasserumsledelse målrettet denne børnegruppe.
Samtidigt med fokus på eleverne, har du som børnehaveklasseleder brug for kompetencer til at samarbejde med forældre, kolleger og ressourcepersoner i fælles bestræbelse på børnenes alsidige udvikling.
Med retningen børnehaveklasseleder, er det målet, at du får kompetencer til at kunne:
- Planlægge, gennemføre og evaluere pædagogiske forløb i børnehaveklassen, hvor legen er grundlæggende
- Skabe undersøgelsesbaserede og legende pædagogiske læringsmiljøer med fokus på det inkluderende fællesskab og deltagelsesmuligheder for alle børn i børnehaveklassen
- Indgå i samarbejde med forældre, kollegaer og ressourcepersoner om børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i deres første skoleår.
Om uddannelsesretningen
Uddannelsesretningen retter sig mod pædagoger og lærere, der ønsker at efteruddanne sig til børnehaveklasseledere eller ønsker kompetenceudvikling i arbejdet med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i overgangen fra dagtilbud til skole.
Alle moduler kan tages selvstændigt, hvis du ønsker opkvalificering inden for et afgrænset område.
Hvis du ønsker en fuld Pædagogisk Diplomuddannelse med uddannelsesretningen Børnehaveklasseleder skal du gennemføre mindst to nedenstående retningsmoduler + et valgfrit modul samt de to gennemgående obligatoriske moduler + retningens afgangsmodul
Læs mere om uddannelsesretningens moduler herunder