Har du behov for af få styrket dine kompetencer til at vurdere, hvornår der er tale om negativ social kontrol og mangler du metoder og redskaber til at arbejde pædagogisk og forebyggende ed negativ social kontrol?
Dette valgmodul på 10 ECTS er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
I skoler og dagtilbud er der børn og unge, der oplever forskellige grader af begrænsninger i udviklings-, trivsels- og læringssammenhænge som følge af social kontrol. Gennem modulet vil du få styrket dine kompetencer til at vurdere, hvornår der er tale om negativ social kontrol og du vil blive præsenteret for metoder og tilgange til at arbejde pædagogisk og forebyggende i relation til barnet/den unge/familien/kammeraterne og i samarbejdet med tværgående samarbejdspartnere.
Om modulet
-
- Du lærer at anvende, vurdere og begrunde metoder til at identificere, forebygge og håndtere mistrivsel relateret til negativ social kontrol
- Du lærer at kunne indgå i forebyggende og indgribende tværprofessionelt og tværgående samarbejde med myndigheder og andre relevante aktører, samt i tillidsskabende forældresamarbejde
- Du lærer at analysere dilemmaer diskurser og perspektiver på køn, seksualitet og kulturel mangfoldighed som har betydning for børn og unges deltagelsesmuligheder
- Du lærer at planlægge, gennemføre og evaluere pædagogiske og didaktiske aktiviteter med udgangspunkt i kønsreflekterede, interkulturelle og normkritiske tilgange
-
Modulet præsenterer viden fra forsknings- og udviklingsarbejde om negativ social kontrol, gruppe- og familiedynamikker samt æresrelaterede sociale praksisser; indblik i relevante konventioner, lovgivning, kommunale strategier og lokale indsatser vedr. forebyggelse af negativ social kontrol; samt viden om dilemmaer, diskurser og perspektiver på køn, seksualitet og kulturel mangfoldighed, som har betydning for pædagogisk og didaktisk praksis.
Undervisningen vil indeholde cases og dilemmaer, herunder inddrages cases fra din egen praksis, som vil danne afsæt for analyser og drøftelser af en række faglige perspektiver, der kan skærpe din vurderingsevne og din professionelle dømmekraft i kontekster præget af kompleksitet.Læringsformen er en vekselvirkning mellem faglige oplæg, gruppe- og casearbejde, samt undersøgelser og afprøvninger af modulets perspektiver og metoder i egen praksis.
Vil du vide mere
Målgruppe (Fane indhold)
Lærere og pædagoger i skole, dag- og fritidstilbud, samt fagpersoner der arbejder pædagogisk i andre kontekster.
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet