Er du børnehaveklasseleder, eller ønsker du at blive det, så vil dette modul give dig viden om børns sproglige, kommunikative og skriftsproglige udvikling.
På dette modul får du indblik i, hvordan du bedst muligt støtter børn i børnehaveklassen til at indgå i gode sproglige og kommunikative stærke læringsmiljøer.
Modulet giver dig desuden indsigt i forudsætningerne for den tidlige skriftsprogstilegnelse, samt hvordan du kan tilrettelægge arbejdet med dette med legen som udgangspunkt.
Dette valgmodul på 10 ECTS indgår i retningen Børnehaveklasseleder, som er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Når du har gennemført modulet,
- kan du anvende viden om børns sproglige og skriftsproglige tilegnelse og udvikling til planlægning og kvalificering af sproglige læringsmiljøer og sprogindsatser på individ- og gruppeniveau
- har du indsigt i og kan reflektere over børns sproglige læreprocesser på individ- og gruppeniveau
- kan du vurdere og reflektere over didaktiske modeller til udvikling af sproglige læringsmiljøer i indskolingen
- kan du reflektere over og anvende evaluering af sprogindsatser på individ- og gruppeniveau
- har du viden om og kan indgå i samarbejde med forældre og øvrige relevante samarbejdspartnere om børns sprog
- Når du har gennemført modulet, har du kompetencer til at kvalificere og videreudvikle de sprogpædagogiske indsatser med afsæt i relevant viden og metoder.
-
- Planlægning og kvalificering af sproglige læringsmiljøer og sprogindsatser i indskolingen.
- Vurdering og refleksion over didaktiske modeller til udvikling af sproglige læringsmiljøer samt evaluering af sprogindsatser på individ- og gruppeniveau.
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der arbejder som børnehaveklasseleder eller har et ønske om at arbejde som børnehaveklasseleder.
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet