Gå til hovedindhold

Tema

Frisættelse – med fagligheden som kompas

Skab rum til reel frisættelse i skole og dagtilbud

Frisættelse er en organiseringsform og styringslogik, som vinder indpas på skole- og dagtilbudsområdet. Det handler om tillid, faglighed og handlekraft.

Absalon samarbejder med kommuner om at gøre visioner til praksis. Vi understøtter udvikling, der kan mærkes i hverdagen.

Hvorfor arbejde med frisættelse?

  • Når beslutninger flyttes tættere på praksis, øges både faglig kvalitet og ejerskab.
  • Frisættelse giver mulighed for hurtigere handling og bedre lokale løsninger. 
  • Det styrker relationen mellem forvaltning, fagprofessionelle og borgere. 
  • Det giver bedre kvalitet, større ansvarlighed og højere trivsel i praksis.

Hvorfor samarbejde med Absalon?

Arbejdet med frisættelse introducerer nye samarbejdsformer og logikker i hele organisationen. Der tænkes og ageres ledelse på nye måder. Det stiller krav til refleksion og krav til sammen at finde nye veje. Absalon har den nødvendige viden og erfaring til at kunne understøtte hele processen fra et organisatorisk og ledelsesmæssigt perspektiv.

Med os får I:

  • En neutral, tryg sparringspartner uden ledelsesrolle i organisationen
  • Observation og feedback tæt på undervisning og pædagogik
  • Praksisnær sparring – individuelt og i team
  • Støtte til datainformerede samtaler og klasse-/stuekonferencer
  • Afklaring af roller og ansvar i ledelsesteamet
  • Struktur og rytme, der gør frisættelsen bæredygtig

Vi tilbyder:

  • Alt fra inspirationsdage, workshops og løbende ledelsessparring. 

Vi bidrager gerne til alt fra konceptualisering, implementering og evaluering af frisættelse og arbejdet med styrket faglig ledelse i din kommune eller på din lokale arbejdsplads.

Udbyttet for jer

  • Klar retning og færre barrierer i ledelsesarbejdet
  • Ledelse tæt på praksis – gennem observation, feedback og refleksion
  • Et stærkere ledelsesteam med tydelige roller
  • Dokumenteret løft i elevernes faglige niveau
  • Struktur og rytme i det faglige fokus
  • Faglige samtaler med mening – baseret på data og didaktiske valg

Erfaringer fra praksis

I Kalundborg Kommune viste erfaringerne, at frisættelse virker, når den kobles med faglig ledelse:

  • Ledelsen fik et stærkere fokus på læring
  • Hele organisationen oplevede større retning og klarhed
  • Datainformerede konferencer skabte fælles prioriteringer og beslutninger på et oplyst grundlag.

     

Læs mere her

Vi tror på, at når ledelsen kommer tættere på undervisningen og tager aktivt medansvar for kvaliteten i det daglige arbejde, skabes der bedre betingelser for, at eleverne lærer mere og trives bedre.
Skoleder Signe Broe
Firhøjskolen

Vil I vide mere?

Kontakt os for en uforpligtende samtale om, hvordan vi kan skræddersy et forløb til jer.