Faglig Ledelse i praksis – følgeskab, feed-back og fokus
af Signe Broe, skoleleder Firhøjskolen

Faglig ledelse i praksis – følgeskab, feedback og fokus
I vores arbejde med praksisnær udvikling af faglig ledelse har vi gjort os vigtige erfaringer med, hvordan ledelse kan styrkes gennem systematisk følgeskab i hverdagen. Med afsæt i datainformerede konferencer, observationer og feedback samt individuel ledelsessparring har hele ledelsesteamet bevæget sig tættere på skolens kerneopgave: undervisning og elevers læring. Vi tror på, at når ledelsen kommer tættere på undervisningen og tager aktivt medansvar for kvaliteten i det daglige arbejde, skabes der bedre betingelser for, at eleverne lærer mere og trives bedre.
Praksisnært følgeskab skaber refleksion og retning
En central tilgang i projektet har været at arbejde praksisnært og tæt på undervisningen. Gennem observationer i klasserummet, efterfulgt af feedbacksamtaler, er der skabt en ramme for faglig dialog og refleksion – både hos lærerne og i ledelsesteamet. Når ledelsen deltager aktivt i undervisningsobservationer og efterfølgende stiller kvalificerede spørgsmål til didaktiske valg, skaber det nye indsigter og øget faglig bevidsthed hos lærerne.
Denne tætte kobling mellem praksis og refleksion er blevet yderligere styrket gennem datainformerede konferencer, hvor vi med afsæt i elevdata og undervisningsobservationer drøfter kvalitet og udviklingsbehov. Konferencerne har givet anledning til fælles prioriteringer og øget sammenhæng i skolens faglige indsatser.
Individuel ledelsessparring styrker den enkelte leder
Parallelt med det kollektive følgeskab har vi arbejdet med individuel ledelsessparring for alle i ledelsesteamet. Her har vi haft fokus på lederens egen praksis, rolleforståelse og udviklingspunkter. Denne sparring har givet rum for fordybelse og personlig ledelsesudvikling og har styrket den enkelte leders evne til at tage fagligt lederskab i egen afdeling eller team.
At holde næsen i sporet
Den største udfordring i dette arbejde er at holde fast i den faglige retning over tid – især omkring observation og feedback. Det kræver vedholdenhed og mod at blive i det komplekse felt, hvor undervisning og læring ikke altid lader sig måle umiddelbart. For både ledere og lærere er det fristende at gribe til hurtige og velkendte løsninger eller rykke fokus, når hverdagen presser sig på.
Det har særligt været svært som leder at holde fast i ikke at være anvisende eller vejledende og at holde sine vurderinger for sig selv. Vi skal udelukkende være nysgerrige og stille reflekterende spørgsmål i samtalerne, så forandringen sker i form af lærernes egne refleksioner. Men erfaringen viser, at det netop er i fastholdelsen af det praksisnære fokus – og i den gentagne cyklus af observation, feedback og dataanalyse – at udviklingen sker.
Derfor fortsætter vi – med alle indsatserne
Vi vælger at arbejde videre med alle indsatserne, fordi de i samspil skaber et stærkt fundament for faglig ledelse:
- Observation og feedback kobler ledelsen direkte til undervisningen.
- Datainformerede konferencer skaber fælles prioriteringer og beslutninger på et oplyst grundlag.
- Individuel sparring udvikler den enkelte leder og understøtter den samlede ledelseskraft.
- Og det praksisnære følgeskab sikrer, at ledelse ikke bliver abstrakt eller strategisk på afstand – men levende, lærende og nærværende.
Vores erfaring er klar:
Faglig ledelse virker, når den praktiseres tæt på praksis, i fællesskab og med blik for både helhed og individ.