
Forskningsmiljø
Bevægelse, kreativitet og æstetik i pædagogisk arbejde
Bevægelse, kreativitet og æstetisk skabende arbejde er enestående pædagogiske redskaber i arbejdet med læring, trivsel og dannelse.
Forskningsmiljø
Bevægelse, kreativitet og æstetisk skabende arbejde er enestående pædagogiske redskaber i arbejdet med læring, trivsel og dannelse.
Ambitionen i forskningsmiljøet er at udvikle kreative, æstetiske og bevægelsesmæssige metoder i pædagogisk arbejde.
Forskningsmiljøets tema inkluderer arbejdet med mennesker i alle aldersgrupper, hvor pædagoger understøtter menneskers udvikling, trivsel og læring via kreative, æstetiske og fysiske læreprocesser.
Ambitionen i forskningsmiljøet er at udvikle kreative, æstetiske og bevægelsesmæssige metoder i pædagogisk arbejde. Derigennem bidrager vi til øget trivsel og læring hos børn, unge og voksne i dagtilbud, skole-/fritidstilbud og på det social- og specialpædagogiske område.
Inden for forskningstemaet beskæftiger vi os med, hvordan pædagogen kan bruge kreative, æstetiske og bevægelsesmæssige metoder i pædagogisk arbejde. Vi har bl.a. fokus på, hvilke metoder, der er bedst egnet i en konkret kontekst, og hvordan pædagogen kan rammesætte, lede og evaluere disse metoder, så de i højst mulig grad fremmer læring, udvikling og trivsel hos gruppen og individet.
Forskningsprojekter i vores miljø dækker en bred vifte af emner relateret til bevægelse, kreativitet og æstetik i pædagogisk arbejde
Legekunst er et nationalt udviklings- og forskningsprojekt, hvor pædagoger, kunstnere og forskere i samskabende processer understøtter og undersøger betydningen af børnehavebørns møde med kunst og kultur i forhold til børnenes leg og dannelse. I Absalon undersøger vi kvaliteten af disse møder ud fra et tredobbelt perspektiv: Dels et pædagogisk perspektiv med fokus på kunstmødernes værdi i relation til pædagogernes arbejde med læreplanen. Dels et kunstnerisk perspektiv med fokus på den kunstneriske kvalitet, samt endelig børnenes perspektiv med fokus på den værdi børnene selv oplever, de konkrete kunstneriske og legende praksisser har.
Du finder også informationer om projektet på UC Viden og her
Projektlead
Projektleder i Absalon
Projektperiode
Samarbejdspartnere
Bevillingsbeløb
Bevillingsgivere
Projektet har fokus på at undersøge digitale kreativitet-formers potentielle betydning i forhold til at styrke motiverende og inkluderende fællesskaber for børn og unge i SFO og i fritids- og ungdomsklub. Der tages udgangspunkt i digitale mediers særlige egenskab i forhold til at rammesætte samarbejde og kreativitet. Via et aktionsforskningsprojekt med deltagelse af børn, pædagoger, medieeksperter og forskere udvikles pædagogiske metoder til at styrke inkluderende kreative fællesskaber.
Du finder også informationer om projektet på UC Viden
Projektlead
Projektleder i Absalon
Projektperiode
Samarbejdspartnere
Bevillingsbeløb
Bevillingsgivere
Vi samarbejder bredt med praksis og andre vidensinstitutioner, og vi vil gerne udbygge vores samarbejde med det omgivende samfund og med danske og internationale forskningsinstitutioner.
Hvis du er interesseret i at samarbejde med os, så kontakt ovenstående. Du er også velkommen til at tage kontakt, hvis du er interesseret i at gennemføre et ph.d.-projekt ved forskningsmiljøet.