Bevægelse, kreativitet og æstetik i pædagogisk arbejde
Forskningsmiljøet er forankret i Center for Pædagogik
Bevægelse, kreativitet og æstetisk skabende arbejde er enestående pædagogiske redskaber i arbejdet med læring, trivsel og dannelse.
Forskningsmiljøets tema inkluderer arbejdet med mennesker i alle aldersgrupper, hvor pædagoger understøtter menneskers udvikling, trivsel og læring via kreative, æstetiske og fysiske læreprocesser.
Ambitionen i forskningsmiljøet er at udvikle kreative, æstetiske og bevægelsesmæssige metoder i pædagogisk arbejde. Derigennem bidrager vi til øget trivsel og læring hos børn, unge og voksne i dagtilbud, skole-/fritidstilbud og på det social- og specialpædagogiske område.
Inden for forskningstemaet beskæftiger vi os med, hvordan pædagogen kan bruge kreative, æstetiske og bevægelsesmæssige metoder i pædagogisk arbejde. Vi har bl.a. fokus på, hvilke metoder, der er bedst egnet i en konkret kontekst, og hvordan pædagogen kan rammesætte, lede og evaluere disse metoder, så de i højst mulig grad fremmer læring, udvikling og trivsel hos gruppen og individet.
Signaturprojekter
-
Legekunst er et nationalt udviklings- og forskningsprojekt, hvor pædagoger, kunstnere og forskere i samskabende processer understøtter og undersøger betydningen af børnehavebørns møde med kunst og kultur i forhold til børnenes leg og dannelse. I Absalon undersøger vi kvaliteten af disse møder ud fra et tredobbelt perspektiv: Dels et pædagogisk perspektiv med fokus på kunstmødernes værdi i relation til pædagogernes arbejde med læreplanen. Dels et kunstnerisk perspektiv med fokus på den kunstneriske kvalitet, samt endelig børnenes perspektiv med fokus på den værdi børnene selv oplever, de konkrete kunstneriske og legende praksisser har.
Du finder også informationer om projektet på UC Viden og her
Projektlead
- Kulturprinsen
Projektleder i Absalon
- Docent Merete Cornét Sørensen
Projektperiode
- 2019-2023
Samarbejdspartnere
- Kulturprinsen, Nordeafonden, Aarhus Universitet, UC Lillebælt, UC VIA, UC Nord, Københavns Professionshøjskole samt en lang række kommuner, dagtilbud, kunstnere og kulturinstitutioner.
Bevillingsbeløb
-
1.780.000 kr.
Bevillingsgivere
-
Projektet har fokus på at undersøge digitale kreativitet-formers potentielle betydning i forhold til at styrke motiverende og inkluderende fællesskaber for børn og unge i SFO og i fritids- og ungdomsklub. Der tages udgangspunkt i digitale mediers særlige egenskab i forhold til at rammesætte samarbejde og kreativitet. Via et aktionsforskningsprojekt med deltagelse af børn, pædagoger, medieeksperter og forskere udvikles pædagogiske metoder til at styrke inkluderende kreative fællesskaber.
Du finder også informationer om projektet på UC Viden
Projektlead
- Professionshøjskolen Absalon
Projektleder i Absalon
- Docent Mikkel Snorre Wilms Boysen
Projektperiode
- 01. november 2018 - 01. Juli 2022
Samarbejdspartnere
- Københavns Professionshøjskole, Marievangsskolen, Klub Norden Byskov og Ungdomsskolens Klub Slagelse. Projektet er koblet til et udviklingsprojekt, hvor 10 yderligere institutioner deltager.
Bevillingsbeløb
- 898.820 kr.
Bevillingsgivere
Igangværende ph.d.-projekter
-
Ph.d.-studerende
- Sisse Winther Oreskov
Universitet
- Designskolen Kolding
Samarbejdspartnere
-
Playful Learning og Playful Learning Extension
Bevillingsgiver
Lego Foundation - Playful learning extension
Se flere projekter på UC Viden
Kontakt
Skal vi samarbejde?
Vi samarbejder bredt med praksis og andre vidensinstitutioner, og vi vil gerne udbygge vores samarbejde med det omgivende samfund og med danske og internationale forskningsinstitutioner.
Hvis du er interesseret i at samarbejde med os, så kontakt ovenstående. Du er også velkommen til at tage kontakt, hvis du er interesseret i at gennemføre et ph.d.-projekt ved forskningsmiljøet.