Digital teknologi, læring og design
Forskningsmiljøet er forankret i Center for Skole og Læring
Uddannelse baseres i stigende omfang på digitale teknologier. Vi skaber viden om didaktiske designs, der understøtter dette.
Forskningsmiljøet ‘Digital teknologi, læring og design’ forsker i undervisning og uddannelse, der er understøttet af digitale teknologier inden for to forskningstemaer.
Forskningstemaer
-
Har fokus på klasserummet og relationen mellem læreren, eleven og et fagligt indhold. Ambitionen er udvikle viden og forankre metoder, der styrker elevers læring gennem nye innovative arbejdsformer understøttet af digitale teknologier og læremidler.
-
Har fokus på uddannelsesdesign, der baserer sig på digitale relationer mellem en skole/uddannelsesinstitution og dens omverden, herunder elever/studerende. Ambitionen er at udvikle viden og forankre nye innovative uddannelsesmodeller, der giver elever og studerende digital adgang til uddannelse med det mål, at flere gennemfører en uddannelse.
Signaturprojekter
-
Projektets formål er at udvikle nye undervisningsdesigns på baggrund af integration af virtuelle og fysiske læringsmiljøer. I projektet anvendes en adaptiv digital læringsteknologi, Rhapsode (TM), hvis indhold udvikles og tilpasses de naturvidenskabelige fag på sygeplejerskeuddannelsen. Studerende anvender Rhapsode (TM) i deres forberedelse til undervisning, og både studerende og undervisere får feedback derfra. De genererede data vil efterfølgende blive integreret i tilstedeværelsesundervisningen. Forskning udføres i projektet med henblik på at evaluere effekten af det forandrede undervisningsdesign, og for at generere forskningsbaseret viden om integration af virtuelle og fysiske læringsmiljøer til fremtidigt curriculumdesign.
Projektet forventes at bidrage til:
- Et styrket vidensniveau hos de sygeplejerskestuderende - dvs. uddannelse af endnu dygtigere sygeplejersker
- Uddannelse af flere sygeplejersker gennem forebyggelse af frafald
- Styrket regional forsyning af arbejdskraft
- Forskningsbaseret viden om undervisning og læring understøttet af digitale læringsteknologier på videregående uddannelsesniveau
Projektlead
- Professionshøjskolen Absalon
Projektleder i Absalon
- Senior projektkonsulent, ph.d. - Werner Hugo E H E Sperschneider
Projektperiode
- 1. marts 2020 - 29. februar 2024
Samarbejdspartnere
- Danmarks Tekniske Universitet - DTU-Compute
- Area9 Lyceum Aps
- Holbæk Kommune
Bevillingsgivere
Innovationsfonden
Du finder også informationer om projektet på UC Viden
Forskning og udvikling til gavn for praksis og uddannelse
Holbæk Kommune er projektpartner og repræsenterer den kliniske praksis. Igennem dette specifikke samarbejde og det øvrige samarbejde med aftagerfeltet under projektforløbet sikres relevansen af den re-designede uddannelse for praksisfeltet.
Projektet bidrager til at skabe ny forskningsbaseret viden om kombination af læringsteknologi og tilstedeværelsesundervisning på en videregående uddannelse. Undervisningen kan blive datainformeret og bedre tilpasset de aktuelle studerendes forudsætninger for at deltage og at lære. De studerende lærer om deres individuelle læringsprofil, og hvordan de bedst og mest effektivt sikrer sig tilegnelse af ny viden, færdigheder og kompetencer.
-
Det Dobbelte Læringsfællesskab (DDL) er et regionalt FOU-projekt, hvor Roskilde Universitet, Professionshøjskolen Absalon og Zealand Erhvervsakademi har modtaget en bevilling fra Uddannelses- og Forskningsministeriet til et fælles 2 1/2-årigt projekt.
I det regionale samarbejde, er det målet at skabe et kompetenceudviklingsforløb til uddannelsesinstitutionernes undervisere, der fokuserer på brugen af digitale teknologier i undervisningen inden for tre didaktiske temaer, hhv. visualisering, kollaboration og fleksibel adgang til undervisning og læring. Målet er at klæde underviserne på til at integrere forskellige typer af digitale teknologier i undervisningen på en måde, så de studerendes muligheder for læring styrkes.
Projektet bygges op omkring to læringsfællesskaber. Det ene er knyttet til undervisernes daglige praksis på egen uddannelsesinstitution, og det andet er koblet til en fælles online samarbejdsplatform, der går på tværs af de tre institutioner. Absalon er lead på den følgeforskning, der er tilknyttet projektet.
Projektet giver de tre videregående uddannelsesinstitutioner i Region Sjælland en enestående mulighed for at samarbejde og vidensdele omkring udvikling af digitalt understøttet undervisning og samarbejde mellem undervisere, didaktiske designere og forskere.
Projektlead
- Roskilde Universitet
Projektleder i Absalon
- Lektor Marianne Riis
Projektperiode
- 01. marts 2020 - 30. juni 2022
Samarbejdspartnere
- Roskilde Universitet
- Zealand Erhvervsakademi
Bevillingsbeløb
- 3 mio kr for delt mellem RUC, Zealand Erhvervsakademi og Absalon
Bevillingsgiver
- UFM - Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte
Du finder også informationer om projektet på UC Viden
Kontakt
Se flere projekter på UC Viden
Igangværende ph.d.-projekter
-
Ph.d.-studerende
-
Peter Gundersen
Universitet
- Aalborg Universitet
Bevillingsgiver
- Professionshøjskolen Absalon
Læs mere om projektet på UC Viden her
-
-
Ph.d. studerende
- Anne-Kristine Petersen
Universitet
- Aalborg Universitet
Samarbejdspartnere
- Professionshøjskolen Absalon
Bevillingsgiver
- LEGO Fonden og Professionshøjskolen Absalon
Læs mere om projektet på UC Viden her
Skal vi samarbejde?
Vi samarbejder bredt med praksis og andre vidensinstitutioner, og vi vil gerne udbygge vores samarbejde med det omgivende samfund og med danske og internationale forskningsinstitutioner.
Hvis du er interesseret i at samarbejde med os, så kontakt ovenstående. Du er også velkommen til at tage kontakt, hvis du er interesseret i at gennemføre et ph.d.-projekt ved forskningsmiljøet.
Forskningsmetoder
Vores forskning er inspireret af forskningstraditionen Design-based Research (DBR), hvor forskere, undervisere, studerende og elever samarbejder om udvikling af ny og bedre undervisning og uddannelse. Formålet med vores forskningsprojekter er både at genere ny viden (teori) og udvikle en bedre pædagogisk praksis. Vi arbejder designorienteret og eksperimentelt, hvor vi i et tæt samarbejde med deltagerne udvikler og afprøver nye didaktiske designs understøttet af digitale teknologier.