Gå til hovedindhold

Ny bog klæder undervisere på til at arbejde med kunstig intelligens

Hvordan bringer man generativ kunstig intelligens ansvarligt og meningsfuldt ind i undervisningen? Det spørgsmål ønsker en ny praksisnær bog at besvare. 40 AI-aktiviteter til din undervisning giver undervisere redskaber og inspiration til at bruge GKI (generativ kunstig intelligens) før, under og efter undervisningen.

Ny bog GKI

”Jeg synes, det lyder spændende med kunstig intelligens, og jeg kan høre, at mine studerende anvender det i et vist omfang, men jeg er usikker på, hvordan jeg skal gribe det an i min undervisning?” 

Med et citat fra en underviser indledes bogen 40 AI-aktiviteter til din undervisning – Generativ kunstig intelligens i efter- og videreuddannelse, der udkommer på Hans Reitzels Forlag i dag. Bag udgivelsen står forskere fra Absalon: Marianne Riis, Bjarke Lindsø Andersen, Peter Gundersen, Pernille Lomholt, Thilde Emilie Møller, Anne Kristine Petersen og Tobias A.B. Tretow-Fish (nu AAU). 

Ifølge Marianne Riis, docent i didaktisk design af undervisning og læring i Absalons forskningsmiljø 'Digital teknologi, læring og design', opstod idéen til bogen ud fra en udbredt usikkerhed blandt undervisere: 

”Mange undervisere er nysgerrige, men også i tvivl om, hvordan de konkret kan bruge kunstig intelligens i deres undervisning. Det ville vi gerne imødekomme med noget meget praksisnært – noget man kan tage direkte med ind i undervisningen.” 

Resultatet blev en bog med 40 konkrete aktiviteter, som dækker hele undervisningsforløbet: fra forberedelse, gennemførelse og evaluering til teknologiforståelse og refleksion. 

Fra kontrol til læring og etik 

Et vigtigt fokus i bogen er at flytte perspektivet væk fra bekymringer om snyd og mod et blik på, hvordan generativ kunstig intelligens kan understøtte og fremme læring: 

”Der har i uddannelsessektoren været en diskurs præget af angst for eksamenssnyd og bekymringer for, om de studerende bliver dummere. Bekymringer som naturligvis skal tages alvorligt og derfor er vores fokus på, hvordan GKI kan fremme læring – ikke erstatte den,” fortæller Marianne Riis. 

Det afspejles også i aktiviteterne, hvor flere retter sig mod netop akademisk integritet og kritisk teknologianvendelse. Forfatterne påpeger, at diskussionen om plagiat og snyd ofte først bringes op til eksamen, men at det er nødvendigt at arbejde med det langt tidligere i læringsforløbet. 

”Vi befinder os i det, man kunne kalde en ‘post-plagieringsæra’, hvor det ikke længere giver mening at tro, at vi kan kontrollere os ud af problemet. I stedet skal vi gentænke vores tilgang og styrke de studerendes evne til at arbejde ansvarligt med teknologien.” 

Tilpasset voksne studerende i efter- og videreuddannelse 

Bogen henvender sig især til undervisere, der arbejder med voksne studerende – for eksempel på diplomuddannelser, professionsuddannelser og erhvervsakademier. Det præger både bogens tilgang og indhold, forklarer Marianne Riis: 

”Voksne studerende kommer ofte med både livs- og erhvervserfaring. Mange er i arbejde, har familie eller læser på deltid. Det stiller helt andre krav til undervisningen end på ungdomsuddannelserne.” 

Derfor rummer bogen både fleksible læringsformer og øvelser, der lægger op til anvendelse af GKI i de studerendes arbejdsliv. En aktivitet kobler fx skolens læring med deltagernes daglige praksis, mens en anden – ”Fem fede problemer” – støtter overgangen fra interesseområde til problemformulering med hjælp fra GKI. 

Udviklet i fællesskab – testet i praksis 

Udviklingen af bogen har været en kollektiv proces. Forfatterne mødtes blandt andet på et todages seminar for at udvikle og teste aktiviteterne i fællesskab. Herefter blev et udkast sendt til en gruppe undervisere med forskellig erfaring med GKI – fra professionshøjskoler, erhvervsakademier og et center for IT i undervisning. 

”De har givet uvurderlig feedback: Hvad virker? Hvad giver mening i en travl hverdag?” afslutter Marianne Riis.  

  

Bogen 40 GKI-aktiviteter til din undervisning kræver ingen forkundskaber og kan bruges uanset fagområde. Den kombinerer pædagogiske refleksioner med lettilgængelige øvelser og introducerer samtidig centrale begreber inden for teknologiforståelse, læring og etik. 

Læs mere om bogen hos Hans Reitzels forlag her: 40 AI-aktiviteter til din undervisning af Marianne Riis m.fl.