Fagdidaktik
Forskningsmiljøet er forankret i Center for Skole og Læring

Høj faglig og didaktisk kvalitet i skolens undervisning fremmer elevernes læring. Vi skaber ny viden og tilgange, der medvirker til dette.
I forskningsmiljøet ‘Fagdidaktik ’ forsker vi i udvikling af fagdidaktikken i alle skolens fag samt i det faglige fællesskab, lærere indgår i, når de underviser. Vi beskæftiger os med forskning, der er relevant og til gavn for regionens skoler og andre aktører med interesse for børn og unges udvikling og læring, og vi fokuserer således på at skabe viden og løsninger, der kan bruges i praksis. For at være relevant for os skal forskningen tage udgangspunkt i de udfordringer, praksis har – store såvel som små.
Forskningsmiljøet har specialiseret sig i at lave evaluering af projekter i både grundskoler og ungdomsuddannelser, hvis du er interesseret i at bruge os til at evaluere dit projekt, så henvend dig gerne for at se vores referencer og høre nærmere.
I vores forskningsmiljø har vi repræsentanter for alle fag, som deltager i en række forskellige projekter. Vi prioriterer højt at sikre bredde og variation i vores arbejde i forhold til de forskellige fag. Vores bevillingsgivere og samarbejdspartnere er dermed også både private fonde og ministerier samt universiteter, andre professionshøjskoler, folkeskoler, ungdomsuddannelser og kommuner.
Forskningsmiljøet adresserer to forskningstemaer, der er gensidigt betingede:
-
Inden for forskningstemaet ‘Undervisning og læring i skolens fag’ forsker vi i alt det, der vedrører undervisning og læring i fagundervisningen. Vi undersøger både eksisterende praksis og udvikler nye måder at undervise på til gavn for regionens lærere og elever. Vi samarbejder gerne med skoler, klasser eller kommuner om at udvikle undervisningsrelevante projekter.
-
Inden for forskningstemaet ‘Lærerkompetencer og lærerprofession’ beskæftiger vi os med organisering af professionelle, faglige fællesskaber, der sikrer fagligt velkvalificeret undervisning for alle elever i alle fag. Vi skaber viden om, og modeller for, hvordan god undervisning udvikles og udbredes i faglige fællesskaber, og hvordan kollektiv udvikling af undervisningspraksis kan styrkes.
Samarbejde med skoler i hele regionen
I forskningsmiljøet ‘Fagdidaktik’ ønsker vi at samarbejde med forskellige eksterne om at forske i og udvikle den fagdidaktiske viden i alle fag. Vi er derfor altid åbne for at samarbejde med interesserede skoler, ligesom vi gerne hører om udviklingsarbejder, der allerede foregår i regionen. Vi ønsker at bidrage til, at regionens skoler oplever os som en relevant og inspirerende udviklingspartner.
Evaluering af projekter
Vi har stor ekspertise i at evaluere projekter. Vi arbejder med alle former for evaluering, både inden for kommunale projekter, fondsbevilgede projekter og EU-projekter. Vi evaluerer projekter på både grundskoleniveau, specialskoler, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser.
Henvend dig til en af vores evalueringseksperter:
Laura Mørk Emtoft, Sofia Esmann Busch, Karna Kjeldsen eller Anders Vestergaard Thomsen
Signaturprojekter
-
Projektet BEAM – Bedre eksperimenterende og anvendelsesorienteret matematikundervisning - er er et treårigt projekt finansieret af Novo Nordisk Fonden. I projektet udvikles en bedre anvendelsesorienteret og eksperimenterende matematikundervisning i tæt samarbejde med praktiserende matematiklærere og forandringsprocessen beskrives. Der udvikle mulige strategier for at formulere en matematikfaglig progression i elevernes eksperimenterende og anvendelsesorienterede arbejdsmåder fra 1. - 9. klasse i på den enkelte skole. Som en del af projektet udvikles undervisningsforløb, hvor matematiks rolle og potentialer som M’et i en STEM undervisning afsøges. Projektets resultater skaleres efterfølgende.
Projektlead
- Professionshøjskolen Absalon
Projektleder i Absalon
- Stine Dunkan Gents
Projektperiode
- 2020-2023
Bevillingsbeløb
-
3.700.000 kr.
Bevillingsgivere
Novo Nordisk
-
I projektet Læsesucces for ordblinde børn samarbejder vi på Professionshøjskolen Absalon med de andre professionshøjskoler om at udvikle samarbejdsmodeller og materialer til at understøtte dobbeltudfordrede, ordblinde børn i skolen mhp. at sikre dem bedre læring og styrkede, varige kompetencer til at klare sig i uddannelse og arbejdsliv efter skolen. Projektet er et samarbejde mellem Danmarks seks professionshøjskoler gennem Nationalt Videncenter for Læsning.
Du findes også informationer om projektet på UC Viden og her
Projektlead
- Nationalt Videncenter for læsning
Projektleder i Absalon
- Docent Bettina Buch
Projektperiode
- 2019-2022
Samarbejdspartnere
- Nationalt Videncenter for Læsning og landets seks professionshøjskoler: VIA UC, Absalon, UCN, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, UC SYD samt Københavns Professionshøjskole.
Bevillingsbeløb
-
3.930.000 kr.
Bevillingsgivere
Egmont Fonden
Igangværende ph.d.-projekter
-
Ph.d. studerende
- Malene Jensen, Lektor, Læreruddannelsen
Universitet
-
Syddansk Universitet
Samarbejdspartnere
-
Syddansk Universitet
Bevillingsgiver
- Danmarks Frie Forskningsfond
Læs mere om projektet på SDUs hjemmeside her
-
Ph.d. studerende
-
Natascha Drachmann
Universitet
-
Københavns Universitet
Samarbejdspartnere
- Københavns Universitet, Syddansk Universitet og Via University College
Bevillingsgiver
- Det Frie Forskningsråd
-
Skal vi samarbejde?
Vi samarbejder bredt med praksis og andre vidensinstitutioner, og vi vil gerne udbygge vores samarbejde med det omgivende samfund og med danske og internationale forskningsinstitutioner.
Hvis du er interesseret i at samarbejde med os, så kontakt ovenstående. Du er også velkommen til at tage kontakt, hvis du er interesseret i at gennemføre et ph.d.-projekt ved forskningsmiljøet.