Gå til hovedindhold

Forskningsmiljø

Fagdidaktik

Høj faglig og didaktisk kvalitet i skolens undervisning fremmer elevernes læring. Vi skaber ny viden og tilgange, der medvirker til dette.

I forskningsprogrammet Fagdidaktik forsker vi i, hvordan undervisning og læring i alle skolens fag kan udvikles. Vi beskæftiger os med forskning, der er relevant og til gavn for Region Sjællands skoler og andre aktører med interesse for børn og unges udvikling og læring. Vi fokuserer på at skabe viden og løsninger, der kan bruges i praksis. Vores forskning tager derfor udgangspunkt i de udfordringer, praksis har – store såvel som små.

Fokus på

Vi forsker i de fleste af skolens fag og deltager i en række forskellige projekter, se mere nedenfor. Vi prioriterer at sikre bredde og variation i vores arbejde i forhold til de forskellige fag. Vores bevillingsgivere og samarbejdspartnere er dermed også både private fonde og ministerier samt universiteter, andre professionshøjskoler, folkeskoler, ungdomsuddannelser og kommuner. Vi hører meget gerne fra dig, hvis du er interesseret i at samarbejde med os, så henvend til Charlotte Krog Skott eller Bettina Buch

På tværs af skolens fag har vi specialiseret os i at lave evaluering af projekter i både grundskole og ungdomsuddannelse. Vi har stor ekspertise i at evaluere undervisning. Hvis du er interesseret i at bruge os til at evaluere dit projekt, så henvend dig gerne og hør nærmere. Henvend dig til en af vores evalueringseksperter:
Sofia Esmann BuschKarna Kjeldsen eller  Anders Vestergaard Thomsen

Faglige fokusområder

Vi har en større gruppe forskere, der forsker i læsning og skrivning (ofte kaldet literacy) i fagene og som praksis i sig selv. Vi har fokus på både elevers almindelige læseudvikling og elever med forskellige udfordringer, herunder ordblindhed og andre læsevanskeligheder. Vi er desuden optagede af undervisning af elever med et andet førstesprog end dansk. Vi er interesserede i literacy og literacyudvikling på både grundskoleniveau, på ungdomsuddannelserne og på erhvervsuddannelserne.  Vi inddrager praksis i udviklingen og afprøvningen af løsninger og anvender såvel kvalitative som kvantitative metoder. 

I programmet forsker vi også i problemstillinger knyttet til matematikundervisningen i grundskolen. Vi er særlig optaget af samarbejdsformer, der kan støtte læreres fælles udvikling af egen undervisningspraksis, som fx den japanske tilgang kaldet lektionsstudier. Vi har omfattende erfaringer med at etablere og facilitere denne samarbejdsform på skoler. Vi har også fokus på at støtte elevers algebraiske tænkning allerede i de tidlige skoleår og på generelt at støtte elevers læring af tal, regning med tal og algebra igennem hele skoleforløbet. Derudover er arbejder vi også med en række andre problemstillinger såsom praksisfaglighed i matematik og brug af digitale teknologier i matematikundervisningen.     

Vi forsker også i naturfagsdidaktik og er særligt optaget af det naturfaglige kompetencebegreb og evaluering heraf, Climate Change Education samt æstetik og naturfag. Vi indgår desuden som partnere i det nationale NAFA-projekt, hvor vi arbejder i tre indsatsområder: Skole-indsatsen, Læreruddannelses-indsatsen og forsknings-indsatsen i CESE.  

Et andet forsknings- og udviklingsområde i programmet er skolens kultur-fag med særligt fokus på religionsundervisning og religion i skolen i Danmark og Europa og på medborgerskabsundervisning i læreruddannelsen.  

Vores forskningsprojekter

Forskningsprojekter i vores miljø dækker en bred vifte af emner relateret til fagdidaktik.

Signaturprojekter

Samarbejde med skoler i hele regionen

I forskningsmiljøet ‘Fagdidaktik’ ønsker vi at samarbejde med forskellige eksterne om at forske i og udvikle den fagdidaktiske viden i alle fag. Vi er derfor altid åbne for at samarbejde med interesserede skoler, ligesom vi gerne hører om udviklingsarbejder, der allerede foregår i regionen. Vi ønsker at bidrage til, at regionens skoler oplever os som en relevant og inspirerende udviklingspartner.

Netværk og centre

Vi er er en del af eller tilknyttet flere forskellige centre og netværk.

Center for Grundskoleforskning (CfG), hvor vi deltager i en række fokusområder med fokus på faglige områder som for eksempel skrivning og læsning, danskfagets didaktik og sprogundervisning. Se mere her

Nationalt Videnscenter for Læsning, hvor vi arbejder med forskning og udvikling indenfor literacy. Se eksempler på projekter her

Læremiddel.dk, hvor vi forsker i brug og betydning af læremidler i skolens fag. Se projekterne her.

Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder (NVOL), hvor vi er med i projekter, der hjælper børn og unge med læsevanskeligheder. Se eksempler på projekter her.

Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning (NCUM), hvor vi formidler matematikdidaktisk forskning til lærere i grundskole, de gymnasiale uddannelser og erhversuddannelserne. Se mere her.