
Forskningsmiljø
Fagdidaktik
Høj faglig og didaktisk kvalitet i skolens undervisning fremmer elevernes læring. Vi skaber ny viden og tilgange, der medvirker til dette.
Forskningsmiljø
Høj faglig og didaktisk kvalitet i skolens undervisning fremmer elevernes læring. Vi skaber ny viden og tilgange, der medvirker til dette.
Vores ambition er at udvikle fagdidaktikken på tværs af skolens fag og styrke det faglige fællesskab lærere indgår i, når de underviser. Gennem praksisnær forskning skaber vi viden og løsninger, der gavner skoler og andre aktører med fokus på børn og unges læring og udvikling.
I forskningsmiljøet Fagdidaktik forsker vi i udviklingen af fagdidaktik i alle skolens fag samt i de faglige fællesskaber, som lærere indgår i, når de underviser.
Vi beskæftiger os med forskning, der er relevant og til gavn for regionens skoler og andre aktører med interesse for børn og unges udvikling og læring. Vores fokus er at skabe viden og løsninger, der kan anvendes i praksis. For at være relevant skal vores forskning tage udgangspunkt i de udfordringer, praksis står overfor – store som små.
Forskningsmiljøet har specialiseret sig i evaluering af projekter i både grundskoler og ungdomsuddannelser. Hvis du er interesseret i at få evalueret dit projekt, er du velkommen til at kontakte os for at se vores referencer og høre nærmere.
Vi har repræsentanter for alle fag i vores forskningsmiljø, og vi deltager i en bred vifte af projekter. Vi prioriterer at sikre variation og faglig bredde i vores arbejde. Vores bevillingsgivere og samarbejdspartnere omfatter både private fonde og ministerier samt universiteter, professionshøjskoler, folkeskoler, ungdomsuddannelser og kommuner.
Forskningsmiljøet adresserer to forskningstemaer, der er gensidigt betingede:
Undervisning og læring i skolens fag
Inden for forskningstemaet ‘Undervisning og læring i skolens fag’ forsker vi i alt det, der vedrører undervisning og læring i fagundervisningen. Vi undersøger både eksisterende praksis og udvikler nye måder at undervise på til gavn for regionens lærere og elever. Vi samarbejder gerne med skoler, klasser eller kommuner om at udvikle undervisningsrelevante projekter.
Lærerkompetencer og lærerprofession
Inden for forskningstemaet ‘Lærerkompetencer og lærerprofession’ beskæftiger vi os med organisering af professionelle, faglige fællesskaber, der sikrer fagligt velkvalificeret undervisning for alle elever i alle fag. Vi skaber viden om, og modeller for, hvordan god undervisning udvikles og udbredes i faglige fællesskaber, og hvordan kollektiv udvikling af undervisningspraksis kan styrkes.
Forskningsprojekter i vores miljø dækker en bred vifte af emner relateret til fagdidaktik.
Projektet BEAM – Bedre eksperimenterende og anvendelsesorienteret matematikundervisning - er er et treårigt projekt finansieret af Novo Nordisk Fonden. I projektet udvikles en bedre anvendelsesorienteret og eksperimenterende matematikundervisning i tæt samarbejde med praktiserende matematiklærere og forandringsprocessen beskrives. Der udvikle mulige strategier for at formulere en matematikfaglig progression i elevernes eksperimenterende og anvendelsesorienterede arbejdsmåder fra 1. - 9. klasse i på den enkelte skole. Som en del af projektet udvikles undervisningsforløb, hvor matematiks rolle og potentialer som M’et i en STEM undervisning afsøges. Projektets resultater skaleres efterfølgende.
Projektlead
Projektleder i Absalon
Projektperiode
Bevillingsbeløb
Bevillingsgivere
Novo Nordisk
I projektet Læsesucces for ordblinde børn samarbejder vi på Professionshøjskolen Absalon med de andre professionshøjskoler om at udvikle samarbejdsmodeller og materialer til at understøtte dobbeltudfordrede, ordblinde børn i skolen mhp. at sikre dem bedre læring og styrkede, varige kompetencer til at klare sig i uddannelse og arbejdsliv efter skolen. Projektet er et samarbejde mellem Danmarks seks professionshøjskoler gennem Nationalt Videncenter for Læsning.
Du findes også informationer om projektet på UC Viden og her
Projektlead
Projektleder i Absalon
Projektperiode
Samarbejdspartnere
Bevillingsbeløb
Bevillingsgivere
Egmont Fonden
I forskningsmiljøet ‘Fagdidaktik’ ønsker vi at samarbejde med forskellige eksterne om at forske i og udvikle den fagdidaktiske viden i alle fag. Vi er derfor altid åbne for at samarbejde med interesserede skoler, ligesom vi gerne hører om udviklingsarbejder, der allerede foregår i regionen. Vi ønsker at bidrage til, at regionens skoler oplever os som en relevant og inspirerende udviklingspartner.
Vi har stor erfaring i at evaluere projekter. Vi arbejder med alle former for evaluering, både inden for kommunale projekter, fondsbevilgede projekter og EU-projekter. Vi evaluerer projekter på både grundskoleniveau, specialskoler, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser.
Har du et projekt, der skal evalueres? Kontakt en af vores evalueringseksperter
Laura Mørk Emtoft, Sofia Esmann Busch, Karna Kjeldsen eller Anders Vestergaard Thomsen