Gå til hovedindhold

Hvornår er vi kreative? - tre definitioner på kreativitet.

Kreativiteten findes alle vegne, men hvordan definerer vi egentlig, hvornår noget er kreativt?

Vi taler alle sammen om kreativitet – men hvad går kreativitet egentlig ud på? Og hvordan hænger kreativiteten, vi ser hos barnet i børnehaven, sammen med den kreativitet, vi ser hos kunstnere og videnskabsmænd som Mozart og Niels Bohr?

Det fortæller Mikkel Snorre Boysen, der er ph.d. og docent på Center for Pædagogik og forfatter til bl.a. ’Vovemod og handlekraft: Om kreativitet, æstetik og skabende pædagogik’ (2020), om, i denne uges udgave af PædTalks.

Lyt med og bliv klogere på...

hvad kreativitet er, hvilke definitioner man bruger og hvordan børns kreativitet adskiller sig fra den gængse opfattelse af det at være kreativ.



Find podcastafsnittet om 'Kreatvitet' her

Du kan læse nogle af hans pointer her:

Kreativitet kan defineres enten som et kreativt produkt eller en kreativ proces, og her handler det om et kreativt produkt. Det kan vi definere ved at bruge tre indgangsvinkler:

1. Kreativitet handler om noget, der er nyt og værdifuldt.

For eksempel er en stol værdifuld, fordi man kan sidde på den, men selve dens koncept er ikke nyt. Og derfor er den ikke kreativ – medmindre designet er helt nyt og banebrydende. På samme måde er ikke alt nyt værdifuldt, og derfor ikke nødvendigvist kreativt.

Men der er et problem. For hvem er det egentlig, der afgør, hvad der er nyt, og hvad der er værdifuldt?

2. Vi skal se kreativitet som en social konstruktion.

For at noget er kreativt, så skal det laves af nogle individer indenfor et såkaldt vidensdomæne, der har bestemte regler og teknikker. Vidensdomænet kan for eksempel være musik eller matematik.

Inden for domænet er det så op til det sociale felt – folk der ved særligt meget om vidensdomænet, som for eksempel professorer eller musikanmeldere – om noget anerkendes som kreativt.

Men der er igen et problem. For det er typisk folk som Mozart og Niels Bohr, der passer ind i modellen her. Så hvad med kreativiteten, som ikke anerkendes af eksperterne? Det kan for eksempel være børnene i børnehaven, der sidder og opdigter historier. 

3. Vi skelner mellem kreativitet med lille k og Kreativitet med stort K.

Kreativitet, med stort K, var det vi så i modellen med Mozart og Niels Bohr, og kreativitet med lille k er hverdagskreativiteten.

Det afgørende er så, at den første definition, vi lavede, stadig gælder:

Kreativitet handler om noget, der er nyt og værdifuldt – men det behøver kun at være det ud fra et individuelt perspektiv. Som når barnet tegner noget i børnehaven, hun ikke har prøvet at tegne før. 

Mikkel Snorre Boysens 3 råd til at fremme kreativiteten hos børn:

  1. Lad børnene fordybe sig.

    Børn har brug for at øve sig, og det er derfor fint, at de tegner den samme tegning igen og igen, Man kan efterfølgende skubbe til børnenes kreativitet ved at komme med spørgsmål som: ”hvordan ville tegningen se ud, hvis vejret var rigtigt koldt?” 
  2. Inspirerer børnene.

    For at børn kan udvikle kreativitet, har de brug for viden og erfaring inden for mange forskellige områder.
  3. Skab et trygt miljø.

    Vi forstår vores egen kreativitet ud fra, hvordan vi ses på af mennesker omkring os. Hvis vi skal turde tage chancer og eksperimentere, skal vi føle os støttet af vores venner og pædagoger.

Relaterede uddannelsestilbud

Formidling af kunst og kultur

Kan du se dig selv som formidler af kunst og kultur for børn og unge? Med dette modul har du mulighed for at udvikle dit kultur- og kunstteoretiske ståsted og sammen med andre fagprofessionelle få nysyn og ideer til at formidle kunst- og kulturprojekter. Du bliver introduceret til visuel kultur og kunstaktivisme gennem teori og praksis, og du lærer at forholde dig til kulturel mangfoldighed og deltagelse. Vi arbejder med formidlingsteori og metode, med særlig vægt på dialogbaseret formidling, der også inddrager krop, sanser og æstetik. Med nyere international forskning samt kunst- og kulturteori, får du indsigt i og forståelse for dannelse af det moderne menneske gennem kunst og kultur.

Dialogbaseret formidling af kunst og kultur

Vil du blive en stærkere formidler inden for kunst og kultur, er kendskab til teori om den dialogbaserede tilgang helt central. Centralt for en dialogbaseret tilgang til formidling er medinddragelse og medansvar. Ud fra dialogisk lærings- og formidlingsteori vil vi undersøge, hvordan dialoger og aktiv deltagelse kan være mulige veje til større demokratiske oplevelser og medborgerskab. På modulet stiller vi derfor det retoriske kompas ind på dialogbaseret formidling med fokus på dialoger mellem formidler og gruppe samt mellem børn og unge.