Diplommodulet handler om legen og det legende, hvordan legen folder sig ud, hvilken betydning legen har for børns dannelse, hvordan børn og voksne kan mødes i kreative og legende fællesskaber og samtidig lære af hinanden og med hinanden.
Modulet vil bidrage til at udvikle pædagogernes faglige kompetencer gennem indsigt i, og viden om, børns leg og kreativitet samt indsigt i legens betydning for børns dannelse og udvikling.
Modulet vil kvalificere pædagogens evner til at forholde sig analytisk og refleksivt til legens særlige karakter og betydning, og de vil kunne begrunde og anvende didaktisk tænkning i understøttelse af børns leg og kreative processer i samarbejde med kolleger.
Dette valgmodul på 10 ECTS indgår i retningen Pædagogisk og socialpædagogisk arbejde, som er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Når du har deltaget på dette modul, kan du:
- Påtage ansvar for udvikling af læringsmiljøer, der faciliterer børns dannelse gennem deltagelse, leg, kreativ udfoldelse og børnefællesskaber
- I samarbejde med kolleger udvikle og gennemføre en pædagogik, der understøtter børns leg, læring, nysgerrighed, eksperimenteren og kreativitet på et forskningsbaseret vidensgrundlag
- Have grundlæggende viden om kreativitet, børns leg og legekultur samt indsigt i legens betydning i et dannelses- og læringsperspektiv
- Have viden om og reflektere over betydningen af den professionelles indsats i samspil med de institutionelle rammer, rum og betingelser
- Udvikle en pædagogisk praksis med afsæt i et forskningsinformeret grundsyn på børn og børns leg
-
- Teori om leg og kreativitet
- Faglig viden om legens og kreativitets betydning for børns trivsel, udvikling og dannelse
- Viden om, og metode til, undersøgelse af pædagogisk praksis
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der eksempelvis er pædagog på et dagtilbud og har en interesse i at arbejde med udvikling af læringsmiljøer, der fremmer børns dannelse gennem leg, kreativ udfoldelse og børnefællesskaber.
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet