Hvordan skaber du et pædagogisk miljø, hvor børn kan udfolde sig legende, kreativt og sanseligt, og hvor deres fantasi og nysgerrighed styrkes?
På dette modul bliver du klogere på, hvordan du som pædagog gennem leg, æstetiske processer og kreative udtryk kan skabe nærvær, engagement og deltagelsesmuligheder for børn i dagtilbud.
Dyk ned i, hvordan du som pædagog i dagtilbud kan fremme børns fantasi, nysgerrighed og skaberkraft gennem kreative og eksperimenterende tilgange.
Med dette modul får du viden om legens pædagogiske betydning – ikke kun som aktivitet, men som en erkendelsesform og et socialt fællesskab. Du undersøger, hvordan materialer, fysiske rammer og din egen rolle kan understøtte børns legende og kreative udfoldelse. Samtidig lærer du at arbejde bevidst med æstetiske processer, der inviterer børn til at sanse, skabe og deltage.
Du får inspiration og konkrete redskaber til at udvikle et pædagogisk miljø, hvor børn trives og bliver set som aktive medskabere af deres egen læring. Du får også mulighed for at reflektere over din egen tavse viden og faglige dømmekraft – og bruge den aktivt i hverdagen.
Modulet kvalificerer dig til at forholde dig analytisk og refleksivt til legens særlige karakter og betydning. Du bliver i stand til at begrunde og anvende pædagogisk tænkning i arbejdet med at understøtte legende, kreative og æstetiske processer i samarbejde med dine kolleger.
Dette valgmodul på 10 ECTS indgår i retningen Pædagogisk og socialpædagogisk arbejde, som er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Når du har gennemført på dette modul, kan du
- Planlægge og gennemføre pædagogiske forløb med fokus på leg, kreativitet og æstetik
- Understøtte børns deltagelse, nysgerrighed og skaberglæde i dagtilbud
- Anvende viden om materialer, rum og rammer i udviklingen af inspirerende læringsmiljøer
- Håndtere kreative og sanselige processer i den pædagogiske praksis
- Samarbejde med kolleger om at udvikle en æstetisk og legende tilgang til læring
-
- Pædagogiske teorier om leg, kreativitet og æstetiske processer i dagtilbud
- Æstetiske og eksperimenterende tilgange til pædagogisk arbejde med 0–6-årige
- Deltagelsesmuligheder gennem legende og kreative fællesskaber
- Rum, rammer og materialers betydning for børns udfoldelse
- Den voksnes rolle i at understøtte børns leg og skaberkraft
- Tavs viden og forskningsviden om leg, kreative processer og æstetisk pædagogisk praksis
- Udvikling af pædagogiske miljøer med fokus på sanselighed og kreativitet
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der arbejder som pædagog og har en interesse i at arbejde med udvikling af læringsmiljøer, der fremmer børns deltagelsesmuligheder gennem leg, kreativ udfoldelse og æstetiske processer.
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet