Neuropsykologi og neuropædagogik
Det pædagogiske arbejde, med mennesker med funktionsnedsættelser, diagnoser og handicaps, der har brug særlige rammer og støtte, er målrettet medborgerskab, deltagelse og resiliens - dette for at understøtte et liv,der er båret af livskvalitet, selvbestemmelse og deltagelse i sociale fællesskaber.
Et særlig stærkt fokus er på pædagogisk faglig kvalitet, hvor den enkelte borger er i centrum og hvor der arbejdes med pædagogisk faglig kvalitet med afsæt i recoverytilgang. Dertil kommer fokus på rehabilitering som en helhedsorienteret indsats, der kalder på vidensbaseredes indsatser og “lovende praksis”.
Det får du ud af modulet
Når du har gennemgået dette modul, har du:
- Teoretisk og forskningsbaseret viden om det kognitions- og neuropsykologiske grundlag for at fremme trivsel, læring og udvikling
- Kompetence til at tilrettelægge, gennemføre og vurdere neuropædagogiske interventioner og tiltag
- Viden om resiliens og færdigheder i at arbejde med resiliens et socialpædagogisk perspektiv
Fagligt indhold
- Kognitions- og neuropsykologiske problemstillinger, set i et livslangt perspektiv, i pædagogiske kontekster
- Tilrettelæggelse, gennemførelse og vurdering af neuropædagogiske interventionsforløb
- Hjernens grundlæggende funktioner, dens udvikling og struktur
- Det kognitions- og neuropsykologiske grundlag for centrale kognitive, sociale, emotionelle og motoriske funktioner samt tilsvarende funktionsnedsættelser
Modulet er for dig, der
arbejder med mennesker i udsatte positioner inden for social - og specialpædagogik.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb.