Gå til hovedindhold

Absalon-studerende vinder 1. præmien ved Årets DEP 2025

Den 4. oktober på Golf Hotel i Viborg blev vinderne af Årets DEP 2025 kåret. Årets DEP er et samarbejde mellem de seks professionshøjskoler og har til formål at sætte fokus på den vigtige viden, som lærere udvikler i løbet af deres diplomuddannelse.

I år gik 1. præmien til Allan Dres Hansen og Casper Kjær Pedersen, undervisere på Social- og Sundhedsskolen i Nykøbing Falster og studerende på Den Erhvervspædagogiske Diplomuddannelse (DEP) ved Professionshøjskolen Absalon.

Projektets titel

“Hvilke didaktiske fordele og udfordringer er der ved anvendelse af digitale læremidler? Udvikling af undervisningsmateriale til SSA-meritelever ved brug af teknologiske læremidler og AI.”
 

Projektets bidrag

Allan og Casper tager afsæt i en velkendt udfordring for mange SSH- og SSA-elever: en tung læsebyrde, som kan føre til både skolechok og øget risiko for frafald. Projektet undersøger, hvordan digitale læremidler og AI kan bruges som supplement til analoge materialer – og dermed understøtte undervisningsdifferentiering og metodepluralisme.

Som en del af deres arbejde udviklede de et AI-genereret læremiddel kaldet “Hey Gen”, der består af undervisningsvideoer tilgængelige via en LMS-platform. Disse videoer kan eleverne se asynkront og gentage efter behov, hvilket giver bedre mulighed for individuel forberedelse.

 

Anbefalinger og erfaringer

  • Fordele: Videoer kan reducere læsebyrde, styrke elevernes oplevelse af støtte og bruges sammen med quizzer til aktiv læring.
  • Udfordringer: Risiko for passiv læring, hvis materialet ikke gøres interaktivt; nogle elever kan have tekniske barrierer ift. computer, internet eller LMS-kompetencer.
  • Perspektiver: Videoerne fungerer bedst som supplement – ikke erstatning – og skal kobles til praksisnære aktiviteter og refleksioner i undervisningen.
  • Evaluering: Positiv feedback fra både elever og kolleger, men vigtigt med løbende evaluering og inddragelse af flere perspektiver, så materialet kan udvikles yderligere.

 

Perspektiv

Projektet demonstrerer, hvordan AI og digitale læremidler kan bruges strategisk til at nedbryde barrierer, støtte elevernes læring og mindske risiko for frafald. Anbefalingerne er relevante ikke kun på SOSU-området, men bredt i erhvervsuddannelserne.

Om diplomuddannelsen i erhvervspædagogik

Diplomuddannelsen i erhvervspædagogik henvender sig primært til undervisere, mentorer, udviklingskonsulenter og ledere inden for erhvervsområdet.

Som studerende på uddannelsen får du mulighed for at udvikle din undervisning med udgangspunkt i din egen praksis, hvor teori og metode bliver koblet direkte til din egen undervisning.

Læs mere om diplomuddannelsen i erhvervspædagogik.

Læs afgangsprojektet her