Fra teori til praksis: Victoria og Lisas praktikoplevelse
I løbet af de første fire semestre på radiografuddannelsen skal studerende i praktik i forskellige afdelinger for at opleve de tre studieretninger på uddannelsen. Det har givet Lisa Emilie Hansen og Victoria Emilie Beha Tamdrup en større forståelse for radiograffaget og Victoria har tilmed valgt at ændre studieretning.

Victoria Emilie Beha Thamdrup og Lisa Emilie Hansen er blandt de første studerende på radiografuddannelsen.
”Det var virkelig fedt at komme ud og opleve de forskellige studieretninger i praksis. Ud fra undervisningen i nuklearmedicin og stråleterapi troede jeg faktisk, at jeg ville gå i en af de retninger, men i praktikken fandt jeg ud af, at radiologisk billeddiagnostik er mere mig,” fortæller Victoria.
Studieretninger
- På radiologisk billeddiagnostik arbejder du med billeddiagnostik med røntgen og ultralyd samt med CT- og MR-scanning.
- Nuklearmedicin: Her anvender du nuklearmedicinske undersøgelser og teknologi som gammakameraer og PET-skannere.
- Stråleterapi: Her arbejder du med stråleterapi af patienter som et led i kræftbehandling.
I de to studerendes praktik på billeddiagnostisk afdeling har de lært at tage røntgenbilleder, lave MR- og CT-scanninger og få indblik i ultralydsscanninger.
”Jo mere man lærer rummene og udstyret at kende, jo mere ansvar får man. Vi observerer, tager billeder, dokumenterer og styrer flowet i rummet. Vi taler med patienterne, vejleder dem og sender dem godt videre. Derudover lærer vi rigtig meget om sikker omgang med stråling og sikkerhed i forbindelse med MR,” fortæller Lisa.
På nuklearmedicinsk afdeling, oplevede de, hvordan undersøgelserne foregår. De observerede undersøgelser i PET-CT og på Gammakamerarene. De fik derudover indblik i, hvordan det radioaktive stof bliver klargjort og givet til patienterne før undersøgelserne, og hvordan patienter bliver behandlet med radioaktivt jod.
I stråleterapien var de med til planlægningsscanninger og indledende samtaler, og oplevede, hvordan behandlingerne foregår på forskellige apparater. De lærte blandt andet om stråledosis, og hvordan man rammer det syge område og skåner det raske.
Under praktikken de forskellige steder, fik de også indblik i patientkontakten og dialogen, hvor der tages hånd om patienten og patientens pårørende.
”Praktikkens forløb afhænger også af en selv. Som studerende har man meget indflydelse på ens praktikforløb. Du kan påvirke, hvad du vil opleve og skifte mellem modaliteter med jævne mellemrum,” fortæller Lisa.
Læs mere om radiografuddannelsen.