Vidensdeling og netværksmuligheder for undervisere på ingeniøruddannelser
Hvordan tænker vi teknologi og digitalisering ind i engagerende undervisning? Og hvordan bruger vi hinanden i faglige netværk på tværs af uddannelsesinstitutioner, så vi ikke lever på hver vores institutionsø?
50 undervisere fra landets ingeniøruddannelser fandt 25-26. november vej til Absalon i Kalundborg til den internationale konference ETALEE (Exploring Teaching for Active Learning in Engineering Education) under temaet digitalisering.
Konferencen handler i høj grad om at skabe netværk og inspirere hinanden til engagerende undervisning på tværs af ingeniøruddannelser i ind- og udland. Derfor har der både været keynote speakers med oplæg og en række hands-on-sessions, hvor undervisere har haft rig mulighed for at udveksle læringer og erfaringer. Ikke mindst i forhold til at undervise i en coronaperiode, som potentielt lurer forude igen med behov for onlineundervisning i kortere eller længere perioder:
Astrid Hanghøj og Knud Erik Rasmussen fra VIA University College delte blandt andet relevante erfaringer, som både kan bruges under og efter en coronanedlukning:
Astrid Hanghøj og Knud Erik Rasmussen fra VIA University College
Digitale feedbacksystemer i undervisningen
Lektor Henrik Skov Midtiby fra Mærsk McKinney Møller-instituttet (SDU) havde også fokus på feedback og ‘Student response systemet’, hvor han i en workshop præsenterede sit system til at få visuel feedback digitalt fra de studerende i selve undervisningssituationen:
Classroom Shared Drawing - A visual Student Response System
Henrik Midtiby har udviklet systemet Classroom Shared Drawing som et visuelt student response system, og du kan se det præsenteret i denne video.
Se også selve systemet demonstreret i denne video.
Fælles fodslag gennem netværk
At dele viden med ligesindede fagfæller er en vigtig kilde til inspiration til egen underviserpraksis, og derfor er netværksdelen også hele kernen i konferencen.
Hanne Løje, lektor fra DTU, sidder med i ledelsesgruppen bag ETALEE-konferencen. Ud over selv at stå for workshops om både bæredygtighed i ingeniøruddannelserne, og hvordan man som underviser arbejder med vidensproduktion, faciliterede hun dannelsen af nye netværksgrupper på tværs af institutioner:
Under konferencen blev der således dannet netværksgrupper inden for blandt andet bæredygtighed/innovation, digitale læringsteknologier og 1. års pædagogik.
Forventningerne til konferencen for Astrid Hanghøj var ud over interessante oplæg og workshops med ligesindede, netop også netværksdelen:
Kathrine Bisgaard, uddannelsesleder på diplomingeniøruddannelsen i bioteknologi på Absalon og medplanlægger af konferencen melder også om stor tilfredshed:
Om ETALEE-konferencen
ETALEE-Konferencen afholdes normalt hvert halvandet år og henvender sig til alle undervisere, studieledere m.v. indenfor ingeniøruddannelserne i Danmark, Norden, Nordeuropa og resten af verden.
Bag konferencen står IngeniørUddannelsernes Pædagogiske Netværk (IUPN), som er et netværkssamarbejde mellem følgende danske ingeniøruddannelsesinstitutioner:
Danmarks Tekniske Universitet, Syddansk Universitet, VIA University College, Aarhus Universitet, Aalborg Universitet og Professionshøjskolen Absalon.
Konferencen blev sluttet af med mulighed for virksomhedsbesøg som her på Novo Nordisk.