Gå til hovedindhold

Vidensdeling og netværksmuligheder for undervisere på ingeniøruddannelser

Hvordan tænker vi teknologi og digitalisering ind i engagerende undervisning? Og hvordan bruger vi hinanden i faglige netværk på tværs af uddannelsesinstitutioner, så vi ikke lever på hver vores institutionsø?

Underviserkonference oplæg

50 undervisere fra landets ingeniøruddannelser fandt 25-26. november vej til Absalon i Kalundborg til den internationale konference ETALEE (Exploring Teaching for Active Learning in Engineering Education) under temaet digitalisering. 

Konferencen handler i høj grad om at skabe netværk og inspirere hinanden til engagerende undervisning på tværs af ingeniøruddannelser i ind- og udland. Derfor har der både været keynote speakers med oplæg og en række hands-on-sessions, hvor undervisere har haft rig mulighed for at udveksle læringer og erfaringer. Ikke mindst i forhold til at undervise i en coronaperiode, som potentielt lurer forude igen med behov for onlineundervisning i kortere eller længere perioder:

Astrid Hanghøj og Knud Erik Rasmussen fra VIA University College delte blandt andet relevante erfaringer, som både kan bruges under og efter en coronanedlukning:

Astrid Hanghøj og Knud Erik Rasmussen foran Campus Kalundborg

Astrid Hanghøj og Knud Erik Rasmussen fra VIA University College

Under corona havde vi behov for at gentænke vores undervisning. Samtidig så vi et behov for at tænke i strukturer, som vi kan bruge, uanset om vi er fysisk sammen eller online med de studerende. Det var nødvendigt for at undgå at spilde energi på at omstille til noget, vi potentielt kun skal bruge i en meget afgrænset periode. Vi har tænkt i nye former for feedback og i en flipped classroom-tilgang.
Astrid Hanghøj
Adjunkt, VIA University College

Digitale feedbacksystemer i undervisningen

Lektor Henrik Skov Midtiby fra Mærsk McKinney Møller-instituttet (SDU) havde også fokus på feedback og ‘Student response systemet’, hvor han i en workshop præsenterede sit system til at få visuel feedback digitalt fra de studerende i selve undervisningssituationen:

Som underviser i matematik opdagede jeg behovet for et indblik i de studerendes forståelse af de emner, jeg præsenterer i undervisningen, og derfor har jeg udviklet systemet ‘Classroom Shared Drawing’, hvor jeg sender et visuelt spørgsmål ud, og de studerende med det samme kan svare ved at tegne dét, som de har forstået. På den måde kan jeg hurtigt se, om jeg har alle med og kan gå videre, eller om jeg lige skal hoppe et skridt tilbage i emnet.
Henrik Skov Midtiby
Lektor, Mærsk McKinney Møller-instituttet (SDU)
Fordele ved Classroom Shared Drawings

Classroom Shared Drawing - A visual Student Response System

Henrik Midtiby har udviklet systemet Classroom Shared Drawing som et visuelt student response system, og du kan se det præsenteret i denne video.



Se også selve systemet demonstreret i denne video.

 

Fælles fodslag gennem netværk

At dele viden med ligesindede fagfæller er en vigtig kilde til inspiration til egen underviserpraksis, og derfor er netværksdelen også hele kernen i konferencen.

Hanne Løje

Hanne Løje, lektor fra DTU, sidder med i ledelsesgruppen bag ETALEE-konferencen. Ud over selv at stå for workshops om både bæredygtighed i ingeniøruddannelserne, og hvordan man som underviser arbejder med vidensproduktion, faciliterede hun dannelsen af nye netværksgrupper på tværs af institutioner: 

Vi sidder med mange af de samme fagligheder og møder mange af de samme udfordringer, så det giver så god mening, at vi får skabt netværk på tværs, hvor det giver mening, så man kan række ud til andre. Det kan fx være en netværksgruppe, der går sammen om en projektansøgning, en gruppe der sætter fokus på 1. års studerende eller måske en tredje, der producerer et fælles oplæg om bæredygtighed til en fælles konference som denne
Hanne Løje
Lektor fra DTU og med i ledelsesgruppen bag ETALEE-konferencen

Under konferencen blev der således dannet netværksgrupper inden for blandt andet bæredygtighed/innovation, digitale læringsteknologier og 1. års pædagogik. 

Forventningerne til konferencen for Astrid Hanghøj var ud over interessante oplæg og workshops med ligesindede, netop også netværksdelen:

 

Det er første gang, jeg deltager. Jeg har glædet mig til at møde andre undervisere, dele viden og få nye input, som jeg kan tage direkte med hjem i undervisningen. Man lærer meget af at vende tingene med andre, og særligt at høre om erfaringer fra andre institutioner og undervisningspraksis,” tilføjer Astrid Hanghøj, adjunkt fra VIA University College
Astrid Hanghøj
Adjunkt, VIA University College

Kathrine Bisgaard, uddannelsesleder på diplomingeniøruddannelsen i bioteknologi på Absalon og medplanlægger af konferencen melder også om stor tilfredshed:

På grund af corona er det nu 3 år siden, vi sidst kunne afholde konferencen, som i år er placeret her i Kalundborg. Derfor har det virkelig været en fornøjelse at se de tværgående dialoger og de nye netværksgrupper, der er blomstret op, så vi kan blive klogere sammen på ingeniøruddannelserne uanset hvilken institution, vi underviser på.
Kathrine Bisgaard Christensen
Uddannelsesleder på Diplomingeniøruddannelsen i bioteknologi på Absalon

Om ETALEE-konferencen

ETALEE-Konferencen afholdes normalt hvert halvandet år og henvender sig til alle undervisere, studieledere m.v. indenfor ingeniøruddannelserne i Danmark, Norden, Nordeuropa og resten af verden. 

Bag konferencen står IngeniørUddannelsernes Pædagogiske Netværk (IUPN), som er et netværkssamarbejde mellem følgende danske ingeniøruddannelsesinstitutioner:

Danmarks Tekniske Universitet, Syddansk Universitet, VIA University College, Aarhus Universitet, Aalborg Universitet og Professionshøjskolen Absalon.

 

Virksomhedsbesøg på Novo Nordisk

Konferencen blev sluttet af med mulighed for virksomhedsbesøg som her på Novo Nordisk.