Gå til hovedindhold

Samfundsfag

Forløbet henvender sig til elever i 1.-3.g med samfundsfag på A-, B- eller C-niveau og kan anvendes som led i det obligatoriske kernestof om politik eller sociologi i forhold til:

  • Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
  • Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
  • Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur

Forløbet understøtter de faglige mål, om at eleverne skal kunne:

  • Undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
  • Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
  • Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå

Udbytte
Via simulationsundervisning får gymnasieleverne en mere praktisk tilgang til den teoretiske samfundsfagsundervisning og indblik i, hvordan faget anvendes i praksis.

Eksempel på forløb

  • Velkomst, introduktion til dagen og til professionsuddannelser på Absalon
     
  • Tour de campus
     
  • Oplæg: 
    Sundhedstilstanden i DK - folkesundhed – Historisk – Kroniske Livsstilssygdomme. Regulering – KRAM (Kost, Rygning, Alkohol, Motion)
     
  • Praktisk workshop:  Simulationslaboratorium. Pleje, behandling og forebyggelse på et individniveau
     
  • Praktisk workshop: Forebyggelse af folkesygdomme på et strukturelt niveau – arbejde med setting-tilgange i et Playful-learning setup
     
  • Opsamling, evaluering og tak for i dag

 

Kontakt

Søren Lindevall Kristiansen (slkr)

Projektleder
Kommunikation og Ledelsessekretariat
Roskilde