Historie
Dette forløb er udviklet for at give stx-studerende et indblik i, hvordan historiefaget kan formidles på en anderledes og fængende måde gennem podcasts og brætspil.
Forløbet kan f.eks. bruges som led i kernestoffet "Historiebrug og formidling", hvor eleverne selv skal formidle historie til forskellige målgrupper gennem forskellige medier.
Forløbet tjener et dobbeltdidaktisk formål, da eleverne både arbejder med selve formidlingen af et historisk emne og samtidig designer det til en bestemt målgruppe, f.eks. en folkeskoleklasse i udskolingen.
Målgruppe
Forløbet henvender sig til 2.g'ere og 3.g'ere på stx og kan anvendes som led i den obligatoriske karrierelæring i gymnasiet.
Udbyttet af forløbet er, at stx-eleverne:
- Arbejder med forskellige formidlingsgreb (podcast, lydfortælling, brætspil) i forhold til et kendt fagligt emne
- Får genopfrisket emnet gennem faglig forberedelse og faglig formidling
- Får indblik i læreruddannelsen og en praksisnær arbejdsmetode
Forløbet gennemføres i samarbejde med læreruddannelsen.
Eksempel på forløb
Forløbet foregår over en dag på et af Absalons campusser.
Introduktion: Brætspil som platform for faglig formidling
- Hvad kendetegner et brætspil?
- Hvordan kombinerer man fagligt materiale med spilmekanikker?
- Designforløb: Udvikl et spil, der kan bruges af børn i udskolingen
Introduktion: Podcast som platform for faglig formidling
- Genremodeller og lytteforståelse
- Stemmer, dramaturgi og lyde
- Designforløb: Tegn din podcast
Afrunding på dagen
- Fælles opsamling og evaluering
Designforløbene kan gennemføres i henholdsvis Makerspace og Playlab.
I Makerspace er der indrettet to store rum med avanceret teknologisk udstyr, og der er skabt et pædagogisk tilrettelagt undervisningsmiljø, der fremmer praktisk arbejde inden for udvikling, design og produktion.
I Playlab kan eleverne blandt andet bygge en prototype af deres brætspil.