Sundhed og sygdom med Kronisk Obstruktiv Lungesygdom
Dette forløb er målrettet STX-elever med fagene biologi og samfundsfag på niveauerne C, B og A - og kan anvendes som led i det obligatoriske kernestof om sundhed, sygdom og medicin.
Forløbet giver eleverne en tværfaglig forståelse af sundhed og sygdom med udgangspunkt i Kronisk Obstruktiv Lungesygdom (KOL). Det kombinerer biologiske og samfundsvidenskabelige perspektiver for at belyse både de fysiologiske mekanismer bag sygdommen og de sociale, økonomiske og sundhedspolitiske konsekvenser.
Gennem workshops får eleverne mulighed for at fordybe sig i forskellige aspekter af KOL, lige fra sygdommens fysiologi og simulation af symptomer til analyser af ulighed i sundhed og samfundsmæssige problemstillinger. Forløbet giver dermed en praksisnær oplevelse af, hvordan sundhedsvidenskab og samfundsvidenskab arbejder sammen i forståelsen af kroniske sygdomme.
Eksempel på forløb
Tidsramme: 9.00-14.00
Frokostpause ca. kl. 12.00
1. Intro til dagen (30-45 minutter)
- Velkomst og præsentation af undervisere og studentervejledere
- Introduktion til sygeplejerskeuddannelsen
- Introduktion til workshops
- Evt. rundvisning på campus
2. Workshops (45-60 minutter)
- Workshop 1: Fysiologisk fokus på respirationen (Biologi)
- Workshop 2: Simulation af KOL (Biologi/Sundhed)
- Workshop 3: Social kapital og ulighed i sundhed (Samfundsfag)
3. Afrunding og evaluering (15-20 minutter)
Andre mulige workshops, som kan implementeres eller skiftes ind
- Workshop 4: Psykologisk fokus: Krise og mestring
- Workshop 5: Medicin, medicinregning, ernæringsberegning
- Workshop 6: Mikrobiologi, KOL i exacerbation (bakterie/virus)
Tilpasning til gymnasiale niveauer
Forløbet kan justeres efter gymnasieniveau, fra det naturvidenskabelige grundforløb til Biologi A og Samfundsfag A.