Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Kontakt
eventuelt en af vores faglige konsulenter.
Står du som lærer eller pædagog midt i krydspresset med børn i inkluderende læringsfællesskaber i skolen, dagtilbud eller bosteder, så vil dette modul måske være relevant for dig.
Inklusion har længe været på den pædagogiske dagsorden, men hvad forstår vi ved inklusion og hvordan 'gør' vi inklusion i et minefelt af forskning, der viser modsatrettede resultater. Dette modul giver dig mulighed for at skærpe din viden og handlekraft forskning-, praksis- og udviklingsviden om styrket deltagelsesmuligheder i læringsfællesskabet.
Dette valgmodul på 10 ECTS indgår i retningen Pædagogisk og socialpædagogisk arbejde, som er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Når du har deltaget i dette modul, kan du:
- begrunde og udvikle inkluderende tilgang og indsatser
- identificere og analysere problemstillinger der vedrører forholdet mellem inkluderende og ekskluderende mekanismer
- udvikle inkluderende pædagogik, der inviterer til nye deltagelsesformer
- indgå i tværprofessionelt samarbejde og strategier, modeller og metoder til inkluderende indsatser på din arbejdsplads.
-
- sammenhængen mellem inklusion og eksklusion i forskellige kontekster
- centrale teorier og begreber om normalitet, afvigelse og marginalisering i en samfundsmæssig kontekst
- inkluderende pædagogik, diversitet, deltagelse og styrkelse af fællesskaber
- forholdet mellem inklusions- og eksklusionsmekanismer i konkrete pædagogiske og sociale sammenhænge
- systematisk iagttagelse og metodisk indsats begrunde udvikling af nye deltagelsesformer og inkluderende pædagogik
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der har ansvaret for børn i inkluderende læringsmiljøer som pædagog, lærer, inklusionvejleder eller pædagogisk leder
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet