Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Kontakt
eventuelt en af vores faglige konsulenter.
Vil du være professionel vejleder? Med dette modul bliver du i stand til at sætte forandringsprocesserne i en større sammenhæng, gennemskue hvad de bygger på og justere dem, så de matcher bedre til jeres sammenhænge og føre dem ud i praksis på kvalificeret vis.
Faglige fyrtårne er sammen med pædagogiske ledere nøglepersoner i den forandringsproces, der pågår i de danske dagtilbud, hvor alle arbejder med at realisere den styrkede pædagogiske læreplan i praksis.
Faglige fyrtårne har sammen med pædagogiske ledere en fælles bestræbelse på at lede på vej mod en refleksiv pædagogisk praksis.
Forandringsprocesser i organisationer kalder på grundlæggende viden om, hvad der er på spil i organisationer i forandringsprocesser og kompetencer til at kunne identificere forskellige positioner, etiske forhold og kommunikative mønstre i en organisation
Dette valgmodul på 10 ECTS indgår i retningen Vejledning og supervision, som er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Når du har deltaget på dette modul
- kan du kontekstafklare og identificere mål for vejledning
- kan du begrunde og reflektere over de lære- og forandringsprocesser, der iværksættes i praksis med afsæt i viden om vejlednings- og kommunikationsteori
- kan du påtage sig ansvaret for at facilitere etiske overvejelser i en vejledningskontekst
- kan du analysere vejlednings- og interventionsforløb
- har du viden om kommunikationsteori, vejledningsteori og –metode set i et samfundsudviklingsperspektiv
- kan du reflektere over og håndtere etiske dilemmaer, der udspringer af forholdet mellem individ, gruppe og samfund
- har du indsigt i kommunikationsteori og læreprocesteori
- kan du identificere de videnskabsteoretiske og metodiske positioner, der ligger til grund for valgte/givne vejlednings- og kommunikationsteorier samt lære – og forandringsprocesser
- mestrer du analyse af magtforhold, egne og deltagernes positioneringer i vejlednings- og interventionsforløb
- kan du anvende kommunikative færdigheder som facilitator og leder af kompetenceudvikling og forandringsprocesser
-
På modulet arbejdes med
- vejlednings, kommunikations- og læreprocesteori,
- kommunikation samt lære- og forandringsprocesser i og fra praksis.
- metoder og greb til at analysere vejlednings- og interventionsforløb
- metoder og greb til facilitering af kompetenceudvikling.
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der
- arbejder som lærer eller pædagog og som nu eller fremover fungerer som vejleder eller ressource person
- har funktion som fx. "fagligt fyrtårn "eller som har en særligt rolle i forhold til at have fokus på og arbejde med vejledning i et forandringsperspektiv?
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet