Modulet gør dig i stand til at agere hensigtsmæssigt i komplekse problemstillinger i den borgernære og præhospitale praksis og konkret kunne kommunikere, vurdere, koordinere, understøtte, prioritere og reflektere over handlinger, der relaterer sig til at håndtere krisesituationer.
Kommunikation er nøglen til en god oplevelse for borgernes eller patienternes møde med sundhedsvæsnet.
Forventningen i fremtiden er, at flere sundhedsydelser skal ske i eget hjem og derfor vil kommunikationen være essentiel.
Men ofte sker kommunikationen i forbindelse med en krise, altså en uventet hændelse - det kan være et 1-1-2 opkald, kontakt til lægevagt eller i mødet med en ambulance eller akutbil.
Det kræver kompetencer i at være tydelig i ønsket efter relevante oplysninger og informationer, men samtidig være empatisk og lyttende, samt at kunne visualisere de beskrivelser af f.eks. symptomer, som borgerne og patienterne giver.
Når informationer skal videregives kræves der også kompetencer i sikker kommunikation - et område hvor der er stor risiko for utilsigtede hændelser.
Dette valgmodul på 10 ECTS er en del af Den sundhedsfaglige diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Når du har gennemført modulet
- Har du udviklingsbaseret og kompleks viden om mennesker i krise, indsatser, styring, kommunikation og koordinering i krisesituationer
- Har du udvidet forståelse for og kan reflektere over organisatoriske procedurer, planer, retningslinjer, roller og systemer inden for din egen praksis
- kan du analysere akut opståede krisesituationer i relation til din egen rolle
- kan du anvende, vurdere og formidle praksisnære komplekse problemstillinger samt vælge relevante løsninger i situationen
- kan du anvende og reflektere over kommunikation rettet mod mennesker i krise
- kan du håndtere en kompleks indsats i akut opståede situationer i relation til din egen rolle
- kan du ud fra en professionel tilgang indgå i kompleks tværfaglig kommunikation og samarbejde ved krisesituationer
- kan du holde dig fagligt opdateret og udvikle din egen vidensbaseret praksis
-
- Vurdering og håndtering af akutte og komplekse krisesituationer i den borgernære og præhospitale praksis
- Kommunikationsformer i relation til krisesituationer
- Kommunikation, koordination, håndtering og samarbejde i krisesituationer
- Kommunikation, monofaglig og tværfaglig, med patienter og borgere samt klinisk beslutningskompetence i krisesituationer
- Organisatorisk forståelse herunder påvirkninger og udfordringer i det nære sundhedsvæsen
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der arbejder med at visitere sundhedsfaglige ydelser via telefon eller kommunikerer direkte med borgere eller patienter enten præhospitalt eller i det nære sundhedsvæsen.
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet