Gå til hovedindhold

Valgmodul Krisehåndtering i præhospital og borgernær praksis

Modulet gør dig i stand til at agere hensigtsmæssigt i komplekse problemstillinger i den borgernære og præhospitale praksis og konkret kunne kommunikere, vurdere, koordinere, understøtte, prioritere og reflektere over handlinger, der relaterer sig til at håndtere krisesituationer.

Kommunikation er nøglen til en god oplevelse for borgernes eller patienternes møde med sundhedsvæsnet.
Forventningen i fremtiden er, at flere sundhedsydelser skal ske i eget hjem og derfor vil kommunikationen være essentiel.

Men ofte sker kommunikationen i forbindelse med en krise, altså en uventet hændelse - det kan være et 1-1-2 opkald, kontakt til lægevagt eller i mødet med en ambulance eller akutbil.
Det kræver kompetencer i at være tydelig i ønsket efter relevante oplysninger og informationer, men samtidig være empatisk og lyttende, samt at kunne visualisere de beskrivelser af f.eks. symptomer, som borgerne og patienterne giver.

Når informationer skal videregives kræves der også kompetencer i sikker kommunikation - et område hvor der er stor risiko for utilsigtede hændelser.

Om modulet

Tablist controls