Vil du udvikle dine kompetencer og udvikle din faglighed i forhold til at tage ansvar for pædagogiske arbejde med mennesker i udsatte positioner?
Arbejdet med mennesker i udsatte positioner kræver at man kan påtage sig ansvar for at udvikle en pædagogisk praksis, og at man kan håndtere de dilemmaer og den kompleksitet, der knytter sig til denne målgruppe.
Det kræver at man kan indgå i ressourceorienteret samarbejde med kolleger og med andre fagprofessionelle, for at den pædagogiske praksis bliver helhedsorienteret. Viden om og kompetence til at arbejde metodisk og fagligt at kunne begrunde metoder er en af grundstenene for at lykkes med de pædagogiske indsatser.
Dette valgmodul på 10 ECTS indgår i retningen Pædagogisk og socialpædagogisk arbejde, som er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Når du har gennemgået dette modul:
- kan du reflektere over etik og magt i arbejdet med mennesker i udsatte positioner, herunder forholdet mellem eget liv og den institutionelle kontekst og pædagogiske praksis, og anvende denne viden i relationelle pædagogiske arbejde
- har du indsigt i centrale teorier om levevilkår, udsathed og hverdagsliv
- har du viden om resiliens og sårbarhed, og stigmatiserings - og marginaliseringsmekanismer i samfundet
- kan du i samarbejde med kolleger og andre fagprofessionelle begrunde tiltag og metoder i tilrettelæggelse af det pædagogiske arbejde
-
- Modulet giver dig indsigt i centrale teorier og begreber i forhold til mennesker i udsatte positioner
- Socialpædagogiske indsatser i forhold til udsatte grupper
- Kommunikation og samarbejde
- Metoder til at indhente viden om børn, unge og familier i et brugerperspektiv
- Etiske perspektiver og magtrelationer
- Konventioner og lovgivning på området
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der arbejder med mennesker i udsatte udsatte positioner. Du kan være ansat som pædagog i social - og specialpædagogiske tilbud, i dagtilbud eller skole eller være ansat som lærer eller SSP-medarbejder.
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet