Modulet er for dig som ønsker bedre forudsætninger for at forstå patienternes reaktioner på at være syge. På modulet sættes fokus på menneskers møde med sundhedssektoren og på deres oplevelse af og reaktioner på sygdom.
Modulets indhold og tilrettelæggelse gør det muligt for studerende at anvende ny viden i bearbejdning af egne erfaringer på måder, der kan bidrage til fortsat udvikling af praksis.
Dette modul i udbydes med forskellige fokus. Under tilmelding fremgår fokusområdet.
Patientologi er læren om, hvordan det er at være patient. Det er vigtigt for de sundhedsprofessionelle at få forudsætninger for at forstå patienternes reaktioner på at være syge og afhængige, så de kan tilbyde en sygepleje, der lever op til de kvalitative mål i dagens sundhedsvæsen.
På modulet får du mulighed for at anvende ny viden i forhold til bearbejdning af egne erfaringer på måder der kan bidrage til fortsat udvikling af praksis. De forskellige aspekter af at være syg forankres teoretisk, og såvel rollen som kronisk syg, handikappet og alvorligt syg belyses ud fra et patientperspektiv.
Dette valgmodul på 10 ECTS indgår i retningen Professionspraksis, som er en del af Den sundhedsfaglige diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
- Du får viden om den sidste ny forskning og udvikling inden for patientologi med relevans for dit eget praksisfelt
- Du opnår færdigheder i at kunne søge, vurdere og anvende litteratur samt undersøgelses-og forskningsresultater i argumentation for handlemuligheder i mødet mellem det syge menneske og sundhedsvæsenet
- Du får styrket dine færdigheder i at kunne analysere problemstillinger i mødet mellem det syge mennesker og sundhedsvæsenet og vil opnå kompetencer til at kunne træffe og begrund kliniske beslutninger i samarbejdet med det syge menneske og pårørende
-
- Patientologi
- Metoder i udvikling og forskning inden for patientologi
- Livsfænomener som f.eks. lidelse, livsmod, smerte, stress og håb
- Sygedoms-og behandlingsforløb, samt disses indflydelse på menneskers oplevelse af at leve med sygdom
- Sundheds-og socialpsykologiske perspektiver på mødes mellem det syge menneske og sundhedsvæsenet ud fra begreber som f.eks. sundheds og sygdomsopfatteler og -adfærd, psykologiske reaktioner, normalitet, magt, roller, kultur, netværk mv.
- At være pårørende
- Teknologianvendelse i et patientologisk perspektiv
- Krop og kropsopfattelser i sundhed og sygdom
Læs mere om modulet med fokus på den gastroenterologiske patient
-
Modulet sætter fokus på menneskers møde med sundhedssektoren og på deres oplevelse af og reaktioner på sygdom i relation til den gastroenterologiske patient, herunder sundheds- og socialpsykologiske perspektiver ud fra begreber som eksempelvis sundheds- og sygdomsopfattelser og –adfærd, psykologiske reaktioner, normalitet, magt, roller, kultur, netværk mv.
Med udgangspunkt i deltagernes konkrete praksis, fokuserer modulet blandt andet på hvilke risikofaktorer den gastroenterologiske patient møder, sygeplejen til den leversyge patient, tarmlidelser, ernæring og kropsopfattelser, samt metoder til udvikling og forskning inden for patientologi.
-
- Patientologibegrebet
- Metoder i udvikling og forskning inden for patientologi herunder litteratursøgning og kritisk artikellæsning
- Sundheds- og socialpsykologiske perspektiver på mødet mellem det syge menneske og sundhedsvæsenet ud fra begreber som f.eks. sundheds- og sygdomsopfattelser og -adfærd, psykologiske reaktioner, normalitet, magt, roller, kultur, netværk mv.
- Sygdoms- og behandlingsforløb, samt disses indflydelse på menneskers oplevelse af at leve med sygdom
- Leverens anatomifysiologi og patogenese
- Sygepleje til den leversyge patient
- Tarmen og dens sygdomme samt stomi
- Sygepleje og ernæring til den gastroenterologiske patient
- Livsfænomener som f.eks. lidelse, livsmod, smerte, stress og håb
- At være pårørende
- Teknologianvendelse i et patientologisk perspektiv
- Krop og kropsopfattelser i sundhed og sygdom
-
Modulet retter sig særligt mod sygeplejersker ansat på medicinske afdelinger for mave- tarm sygdomme og/ eller gastroenterologiske afdelinger i Region Sjælland, men er endvidere åbent for andre deltagere.
Læs mere om modulet med fokus på neurologisk sygepleje
-
Modulet sætter fokus på patienter med neurologisk sygdom og deres pårørende i mødet med sundhedssektoren og på deres oplevelse af og reaktioner på sygdom. Der tematiseres over akut neurologi, neurorehabilitering og neuropalliation i relation til patienter med neurologisk sygdom.
Modulets indhold og tilrettelæggelse gør det muligt for studerende at anvende ny viden i bearbejdning af egne erfaringer på måder, der kan bidrage til fortsat udvikling af praksis.
-
- Patientologibegrebet
- Metoder i udvikling og forskning inden for patientologi
- Livsfænomener som f.eks. lidelse, livsmod, smerte, stress og håb med fokus på patienten med neurologisk sygdom
- Krop og kropsopfattelser i sundhed og sygdom
- Teknologianvendelse i et patientologisk perspektiv
- Sygdoms- og behandlingsforløb, samt disses indflydelse på patienter med neurologisk sygdom og oplevelsen af at leve med sygdom
- Sundheds- og socialpsykologiske perspektiver i mødet mellem patienten med neurologisk sygdom og sundhedsvæsenet ud fra begreber som psykologiske reaktioner, krise, sorg, mestring mv.
- akut neurologi
- Kognitivt funktionstab
- Fysisk funktionstab
- Psykisk funktionstab
- At være pårørende til en patient med neurologisk sygdom
- Kommunikation i samarbejdsrelationer
- Neurorehabilitering
- Rehabilitering
- Neuropalliation
- Livets afslutning
-
Modulet retter sig mod sygeplejersker med særlig interesse for neurologisk sygepleje.
Læs mere om modulet i Akutsygepleje-uddannelsen
-
Patientologi er den teoretiske del af fagmodulet Behandlermodul og er det andet modul i akutsygepleje uddannelsen.
Behandlermodul er rettet mod sygeplejersker som har gennemført Basismodulet i akutsygepleje og er ansat på akutafdeling / fælles akutmodtagelse / fælles akutafdeling / akutmodtagelse og akutklinikker.
Modulets sigte er, at give sygeplejerskerne selvstændige kompetencer i forhold til velafgrænsede problemstillinger med henblik på varetagelse af funktionen som behandlersygeplejerske.
Behandlermodul har særlig fokus på at du som kursist udvikler sygeplejerskens fagteoretiske og praktiske professionskompetencer således, at du erhverver de nødvendige kundskaber og færdigheder, for selvstændigt at kunne varetage modtagelsen, undersøgelsen, diagnosticeringen, behandlingen og dokumentationen i forhold til patienter med nærmere fastlagte problemstillinger beskrevet i flowdiagrammer.
-
Teoretisk undervisning
- Patienter med ortopædkirurgiske lidelser
- Frakturlære, led- og bløddelsskader
- Skade og fraktur af hofte og knæ
- Fraktur af tæer, fødder/ankler
- Fraktur af underarm og håndled samt håndskader
- Skade og fraktur af clavikel, skulder og albue
- Radiologi og Røntgenhenvisninger
- Tand- og mundskader
- Øjenskader
- Fremmedlegemer i øre, næse og hals, næseblødning og septumhæmatom
- Brandsår
- Infektionskontroller
- Sårskader
- HIV-profylakse, tetanus- og hepatitisvaccination
- Smertebehandling
- Suturering
- Journaloptagelse og -føring
- Funktionen som behandlersygeplejerske
- Implementering af behandlersygepleje
-
For optagelse på Behandlermodul er der særlige optagelseskrav udover adgangskrav til den sundhedsfaglige diplomuddannelse. Der gælder yderligere:
- Deltagelse i Behandlermodul forudsætter gennemført og bestået Basismodul i akutsygepleje
- Mindst 2 års erfaring fra skadestue, akutafdeling eller skadeklinik med praktisk oplæring og erfaring
Læs mere om modulet med fokus på det kirurgske patientforløb
-
Modulet sætter fokus på menneskers møde med sundhedssektoren og på deres oplevelse af og reaktioner på sygdom. Modulets indhold og tilrettelæggelse gør det muligt for studerende at anvende ny viden i bearbejdning af egne erfaringer på måder, der kan bidrage til fortsat udvikling af den kirurgiske sygepleje i praksis.
Modulets tonede fokus er at styrke den kirurgiske sygeplejerskes viden, færdigheder og kompetencer i at forstå, reflektere over og handle på den kirurgiske patients oplevelser og reaktioner på sygdom, pleje og behandlingsforløb. Typiske og generelle fysiologiske, psykiske og socialpsykologiske reaktioner hos den kirurgiske patient bliver afdækket med henblik på at øge den kirurgiske sygeplejerskes kliniske beslutningstagen. Endvidere er der fokus på patientens forløb (både præ, per- og postoperativt) med udgangspunkt i patienten som en aktiv samarbejdspartner.
Den kirurgiske sygeplejerske styrkes i, hvordan denne kan arbejde videre med den nye viden og anvende den med henblik på udvikling af egen praksis til gavn for patientforløbet.
-
Modulets læringsmål omsættes i undervisningen til indhold omhandlende bl.a.:
- Den kirurgiske patient (og pårørende) som samarbejdspartner
- Metoder i udvikling og forskning med relevans for patientologi og den kirurgiske sygepleje, herunder litteratursøgning rettet mod praksis
- Udviklingsarbejde og inddragelse af teknologi i et patientologisk perspektiv
- Metoden PDSA og forbedringsmodellen med særligt fokus på implementering og evaluering
- Krop og kropsopfattelser i sundhed og sygdom
- Sygdom- og behandlingsforløb, herunder pleje, behandling og forebyggelse til den kirurgiske patient
- Sammenhæng i patientforløbet
- Accelererede operationsforløb
- Rehabilitering af den kirurgiske patient
- Sundheds- og socialpsykologiske perspektiver, herunder socialt udsatte og misbrugere i kontakt med hospitalet
-
Modulet retter sig særligt mod sygeplejersker ansat i kirurgiske afdelinger i Region Sjælland, men er endvidere åbent for andre deltagere.
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der i dit arbejde som sundhedsprofessionel møder borgere/ patienter og som gerne vil styrke dine kompetencer i forhold til at forstå patienten og de pårørendes situation i mødet med sundhedsvæsenet
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet