Lær, hvordan du planlægger og gennemfører sciencepædagogiske aktiviteter, hvor du med udgangspunkt i børnenes perspektiv får redskaber til arbejde didaktisk med tilrettelæggelsen af lege- og læringsmiljøer.
Du vil samtidig udvikle kompetencer indenfor sciencepædagogik hvor naturen, naturfænomener og naturfaglige begreber er omdrejningspunktet.
Dette valgmodul på 10 ECTS er en del af uddannelsesretningen almen pædagogik på Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
På dette modul lærer du at tilrettelægge et pædagogisk læringsmiljø med afsæt i børns perspektiv, børns spørgsmål og aktive deltagelse i en fælles undersøgende praksis. Du får desuden en stor indsigt i din egen rolle og en større sikkerhed og forudsætninger for at kunne igangsætte sciencepædagogiske aktiviteter og forløb.
Du lærer også at anvende analytiske og kritiske tilgange til forskning og pædagogisk udviklingsarbejde i relation til udvikling af en sciencepædagogisk praksis. Gennem modulet får du et omfattende kendskab til et bredt spektrum af sciencepædagogiske tilgange i hverdagen.
Om modulet
-
Det er målet at du:
- kan tilrettelægge et pædagogisk læringsmiljø med afsæt i børns perspektiver, børns spørgsmål og aktive deltagelse i fælles undersøgende praksis
- kan anvende didaktiske metoder, med fokus på sciencepædagogiske tilgange i legebaserede læringsmiljøer, herunder inddragelse af eksterne læringsmiljøer
- har indsigt i hvordan leg og læring indgår i en sciencepædagogisk praksis
- har indsigt i de fysiske rammer og processuelle forholds betydning for alle børns naturvidenskabelige læring og dannelse
- kan udvikle sciencepædagogik med aktiv inddragelse af naturen, naturfænomener og naturfaglige begreber
- har viden om sciencepædagogik med fokus på teknologi, ingenørskab og matematisk opmærksomhed
- kan anvende analytiske og kritiske tilgange til forskning og pædagogisk udviklingsarbejde i relation til udvikling af en sciencepædagogisk praksis
-
Modulet er planlagt over 8 dage med forskellige tematikker, hvor du vil komme omkring:
- Sciencepædagogik i dagtilbud
- Science som en nysgerrighed på verden - et undringsværksted
- Pædagogen og pædagogens rolle
- Science ind i hverdagen og at gribe det uventede
- Sciencepædagogiske læringsmiljøer
- Fysiske rammer og processuelle forholds betydning for naturvidenskabelig leg og læring
- Sciencepædagogiske lege - børn og pædagoger i en fælles legeverden
- Hvordan kan eksterne læringsmiljøer bidrage til sammenhængende forløb
- Vejen ind i en praksis med sciencepædagogiske lege og læringsmiljøer
Målgruppe (Fane indhold)
Moduler er for dig, der:
- gerne vil udvikle din sciencepædagogik med aktiv inddragelse af naturen, naturfænomener og naturfaglige begreber
- er optaget af at tilrettelægge pædagogiske læringsforløb med afsæt i børns perspektiv, spørgsmål og aktive deltagelse i en fælles undersøgende praksis
- er nysgerrig efter at kunne udvikle legebaserede læringsmiljøer i en sciencepædagogisk praksis
- gerne vil udvikle dine kompetencer for at planlægge, gennemføre og evaluere pædagogiske forløb, der giver børnene en begyndende forståelse af science
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet