Læs til læsevejleder eller ordblindelærer og bliv inspirator for udvikling af sprogtilegnelse i skolen.
Læsevejledning i skolen står meget centralt i samarbejdet om skolens udvikling af undervisning og læring, både i faget dansk, men også på tværs af hele skolens fagrækker med forskellige former for undervisningsaktiviteter.
Dette valgmodul på 10 ECTS indgår i retningerne Læsevejledning i grundskolen og Ordblindelærer i grundskolen, som er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Når du har deltaget i dette modul, har du:
- vejledningskompetencer i skriftsprogsundervisning
- indsigt i teorier og metoder inden for skriftsprogsudvikling og -udvikling
- indsigt i læsevejlederfunktionens indhold, metoder, etik og særlige udfordringer.
-
- Differentieret skriftsprogsundervisning i 0.-3. klasse
- Skriftsprogstilegnelse og skriftsprogsundervisning i 0. - 3. klasse
- Problemstillinger inden for læseproces, skriftsprogstilegnelse og skriftsprogsundervisning i 0. - 3. klasse.
- Dansk sproglære, herunder fonetik, ortografi, morfologi, syntaks og semantik.
- Skriftsprogstilegnelse og skriftsprogsundervisning.
- Viden om forudsætninger for afkodning og sprogforståelse i læsning.
- Elevers skriftsprogstilegnelse og skriftsprogsudvikling.
- Formativ anvendelse af test- og evalueringsresultater
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der
- Arbejder som lærer eller vejleder i skolen
- Vil specialisere dig indenfor ordblindhed
- Har planer om at begynde læsevejlederuddannelsen
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet