Skolens vejledere har fået en central plads i forhold til skolens udvikling. Teamet omkring skolens læringscenter har derfor brug for en lang række kompetencer i forhold til at indgå i projekter i relation til skolens udvikling, men også i forhold til den daglige vejledning af kollegaer.
Modulet Vejledning og organisatoriske læreprocesser handler om netop disse kompetencer.
Dette valgmodul på 10 ECTS indgår i retningerne Læringsvejleder og Medie og kommunikation, som er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Når du har deltaget i dette modul, kan du:
- vejlede dine kollegaer i forhold til planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning og mediepædagogiske aktiviteter, og til at understøtte videndelings- og forandringsprocesser blandt skolens ressourcepersoner, ledelse og øvrige personale.
-
- Vejledningsteori- og metoder relateret til læreprocesteori, facilitering af kompetenceudvikling og udvikling af vejledningsdesigns i relation til aktuelle indsatsområder i organisationen, eksterne samarbejder og læringsaktiviteter, herunder målstyret undervisning, digitale medier og evaluering
- Organisationsteori med særlig relevans for de mediepædagogiske vejledningsopgaver i forbindelse med organisationsudvikling, forandringsledelse, implementerings- og projektledelse
- Teori og redskaber vedrørende videndeling og videnledelse i et udviklings- og organisatorisk perspektiv
- Teori og redskaber til proces- og projektledelse – positioner, roller og interventionstilgange
- Redskaber og metoder til tilrettelæggelse, gennemførelse og analyse af undersøgelser med tilknytning til det mediepædagogiske vejlednings- og udviklingsområde
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der arbejder som lærer eller pædagog, varetager funktioner som læringsvejleder, it-vejleder eller relaterede koordinator eller har vejledningsopgaver i skolen og som ønsker at få nye kompetencer til at rådgive om og koordinere arbejdet med nye læringsdesign og nye læringsressourcer i skolens hverdag.
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet