Gå til hovedindhold

Administrationsbachelor- studerende fik nordmændene til at holde med Danmark ved VM

Et praktikophold på den danske ambassade i Norge bød på masser af faglige udfordringer for administrationsbachelorstuderende Berit Haugaard Jereminsen. Hun blev blandt andet tovholder på kampagnen #NorgeTrenerDanmark, som skulle få norske virksomheder til at hive i klaphatten for Åge Hareides drenge.

”Til kampen mellem Danmark og Frankrig skulle jeg igangsætte og afvikle en konkurrence foran 300 toperhvervsfolk og politikere og forberede et interview mellem ambassadøren og den berømte norske talkshow-vært Fredrik Skavland”, siger Berit Haugaard Jereminsen, der under uddannelsen var i praktik på den danske ambassade i Norge.

Hvis du under VM i fodbold i sommer hørte landstræner Åge Hareide omtale det danske landshold som ”mine drenge”, så kan du takke administrationsbachelorstuderende ved Professionshøjskolen Absalon Berit Haugaard Jereminsen for det.

Som praktikant ved den danske ambassade i Oslo i perioden op til verdensmesterskaberne stod hun sammen med ambassadøren for en kampagne, der skulle få nordmændene til at holde med Danmark, nu de ikke selv havde kvalificeret sig til slutrunden. Den fik overskriften #NorgeTrenerDanmark med henvisning til, at den danske landstræner i herrefodbold, Åge Hareide, er norsk.

Til et arrangement på ambassaden skulle jeg optage en video med landstræneren, og i den forbindelse bad jeg ham om at ændre slutbemærkningen fra ’støt det danske landshold’ til ’støt mine drenge’.

Det holdt han sidenhen fast i”, fortæller Berit Haugaard Jereminsen.

På den danske ambassade i Norge var hun tilknyttet handelsafdelingen og havde blandt andet til opgave at lave markedsanalyser, planlægge og facilitere workshops, samt hjælpe til i den konsulære afdeling. En vigtig opgave i handelsafdelingen er, at skabe kontakt mellem danske og norske virksomheder, hvilket også var målet med #NorgeTrenerDanmark-kampagnen.

”Norge er det femtestørste eksportmarked, som Danmark eksporterer til. Ved at omdanne en fodboldkamp til et uformelt netværksarrangement kan virksomhederne nemmere danne relationer til hinanden, fordi de fra start har et fælles mål”, fortæller Berit Haugaard Jereminsen.

Ved arrangementerne var det vigtigt, at knytte danske og norske interesser sammen, og ved et af arrangementerne kom Sissel Kyrkjebø og sang den danske nationalsang.

Fik masser af ansvar

Initiativet blev skudt i gang efter en indledende rådslagning med et reklamebureau, der blandt andet foreslog navnet. Herefter var der norsk pressemøde med Åge Hareide og Danmarks ambassadør i Norge Jarl Frijs-Madsen, som blev afviklet i den danske residens i Oslo.

En ambassade er meget mindre, end folk regner med, man skal være i stand til at varetage alle Danmarks interesser. Derfor er arbejdsopgaverne også meget varierede. Det var mig og ambassadøren, der stod for kampagnen, men da han ofte havde travlt, havde jeg et stort ansvar

Opgaverne bød på alt lige fra at lægge kampagnens sociale medie-strategi, finde lokaler, modtage og servicere gæster, lave og afvikle konkurrencer, lave aftaler med sponsorer og meget mere.

”Til kampen mellem Danmark og Frankrig skulle jeg igangsætte og afvikle en konkurrence foran 300 toperhvervsfolk og politikere og forberede et interview mellem ambassadøren og den berømte norske talkshow-vært Fredrik Skavland”, siger Berit Haugaard Jereminsen.

Når man laver den slags arrangementer, skal man tænke i helt anderledes baner, når man er officiel repræsentant for Danmark. Jeg har for eksempel aldrig før taget stilling til, hvordan man sikrer sig, at det lokale man skal booke, er politisk neutralt.

Udlandsophold sætter uddannelsen i spil – og i perspektiv

Med fra administrationsbachelorstudiet havde hun en systematisk tilgang til at facilitere og kvalificere ideudvikling. Desuden kom de grafiske kompetencer, hun har erhvervet i anden sammenhæng, i dén grad i spil, fortæller Berit Haugaard Jereminsen.

”En ambassade er nok anderledes end så mange andre arbejdspladser, hvor man typisk samarbejder med få mennesker om et projekt. På en ambassade er der mange flere inde over opgaverne, og hvad end man bringer til bordet, får man lov at prøve af”, siger hun og tilføjer:

”Når man træder ind på en arbejdsplads i Danmark, har man nogenlunde en idé om, hvilke færdigheder kræves af en, samt hvilke opgaver man skal håndtere. Tager man sin faglighed med til udlandet, bliver man mødt med et helt andet blik – selv i Norge, man ellers ikke skulle regne med er så meget anderledes end Danmark”

Opholdet i Norge og et tidligere ophold i Uganda, hvor Berit Haugaard Jereminsen studerede initiativer til at bekæmpe korruption, har givet hende en ny retning. Inden udenlandsopholdene regnede hun med, at hun læse videre på en kandidat inden for jura. Men under praktikken fandt hun frem til, at interessen for IT, kommunikation og organisationsledelse er større.

”Jeg vil meget hellere arbejde med områder inden for digitalisering. Det er en anden måde at arbejde med mennesker på, hvor der ikke er så mange hensyn til politiske interesser i mellem en selv og dem, man arbejder med”, siger hun.

Tilbage står kun ét spørgsmål: Lykkedes det at få nordmændene til at holde med Danmark?

”Det gjorde det - overraskende nok!”, griner Berit Haugaard Jereminsen.

”Vi havde fantastisk pressedækning på vores kampagne. Den norske presse spillede heldigvis med. Og Åge er jo en fantastisk person. Så hvis de ikke holdt med Danmark – så holdt de i mindste med ham og hans drenge.