Center for Neuropædagogik: Fælles afsæt omkring beboeren
Medarbejderne på Neuropædagogisk Center i Næstved manglede en krydskobling både fagligt og kollegialt. Professionshøjskolen Absalon tilrettelagde et forløb med fokus på tværfaglig dialog og vidensdeling.

Søren Palshøj, Centerleder
På Center for Neuropædagogik i Næstved Kommune er trivslen blevet løftet for både medarbejderne og centrets beboere. Alle centerets medarbejdergrupper har deltaget på det samme efteruddannelsesforløb, og det har haft stor betydning. De er har opnået et øget tværfagligt samarbejde med beboerne og deres pårørende i centrum.
Ledelsen på centret vurderede, at et to-dages kursus var for lidt, så derfor kontaktede de Professionshøjskolen Absalon. Sammen tilrettelagde de et uddannelsesforløb på diplomniveau, der kunne imødekomme de udfordringer og behov medarbejderne oplevede i hverdagens praksis. Samtidig blev der lagt vægt på den tværprofessionelle opgaveløsning. En af årsagerne til, at Professionshøjskolen Absalon blev valgt var fleksibilitet.
Alle var med i seks uger
Leder af Center for Neuropædagogik Søren Palshøj ønskede, at alle medarbejdere deltog på forløbet, så alle fik kendskab til hinandens arbejdsområder for at løfte tværfagligheden og skabe dialog og bidrage med input til opgaveløsningen i dagligdagen. Derfor deltog alle fastansatte medarbejdere, lige fra den administrative medarbejder på kontoret til socialpædagogerne og det sundhedsfaglige personale.
Søren Palshøj finansierede uddannelsesforløbet via tilskud fra medarbejderorganisationernes kompetencefonde. Derfor blev det muligt for medarbejderne at studere på fuld tid.
Overordnet blev der på uddannelsesforløbet arbejdet ud fra et neuropsykologisk perspektiv med tilrettelæggelse og varetagelse af rehabiliteringsforløb med fokus på kognitive, emotionelle og personlighedsmæssige forhold. I den forbindelse blev der arbejdet med beboer- og pårørende inddragelse samt tværprofessionelt samarbejde. Og det kastede gode resultater af sig.
Nyt syn på pårørende
Uddannelsesforløbet har også givet et afgørende løft for samarbejdet med de pårørende, som nu genkendes som gode samarbejdspartnere.
Noget af det første vi så var, at samarbejdet med de pårørende blev bedre. Vi fik et andet syn på inddragelsen af de pårørende og et bedre samspil med dem. Vi lærte at forstå deres reaktioner på en ny måde. Der er også ting, der gør ondt på dem, siger Søren Palshøj og fortsætter:
Søren Palshøj fortæller, at personalet har fået større fokus på at lytte til beboerne og tage udgangspunkt i den enkeltes behov. Det har givet flere perspektiver i opgaveløsningen. Søren Palshøj nævner som eksempel, at en beboer ikke ønskede at deltage i tv-stuen sammen med de andre. Han foretrak at sidde i sin stol i sin egen bolig. Det viste sig at handle mere om stolen end om samværet, så da han blev foreslået at tage sin stol med ind i tv-stuen, ville han gerne være med i fællesskabet.
Ændret ledelsesstil
Arbejdet med uddannelsesforløbet på Professionshøjskolen Absalon er ikke færdigt, fordi medarbejderne er tilbage på arbejde. Det fortsætter til sommeren 2019, for der er mange arbejdsgange, der stadig er i ændringsproces.Men allerede i dag har det betydet, at personalet kommer mere hos beboerne og flere ting kan lade sig gøre.