Gå til hovedindhold

Det handler om mennesket bag sygdommen

Region Sjælland og Professionshøjskolen Absalon har sammen udviklet uddannelsesforløbet “Skolebænk på Tværs”. Forløbet løfter kompetenceniveauet hos ansatte, der arbejder med borgere med demens.

Eva Ahrensburg, projektleder i Region Sjælland

Eva Ahrensburg, projektleder i Region Sjælland

Med den voksende ældrebefolkning, stiger også antallet af borgere med demens. Derfor er der behov for, at sundhedspersonalet i kommuner og regioner opdateres med den nyeste viden på området.

Med penge fra Sundhedsstyrelsen under temaet “Praksisnært kompetenceløft i kommuner og regioner” har Region Sjælland sammen med Professionshøjskolen Absalon udviklet et uddannelsesforløb med titlen “Skolebænk på tværs”.

Det handler overordnet om at se mennesket bag sygdommen og have en personcentreret omsorg. Det er nye er, at selvom mange gør et godt stykke arbejde i forvejen, har det styrket den daglige opgaveløsning at få fokus på sproget og teorierne for det. Forløbet udviklet, så faggrupperne bliver sat sammen og får fælles viden og sprog samt en yderligere indsigt i og respekt for hinandens faglighed.
Eva Ahrensburg
Projektleder i Region Sjælland

I dialog med borgeren

Målet med forløbet er, at løfte de generelle og specifikke kompetencer hos medarbejdere der arbejder med demensområdet i Regionens kommuner og på sygehusene. Der er således også fokus på dialog med borgere og de pårørende for netop at bibringe medarbejderne en forståelse for og viden om, den demensramtes baggrund. “Skolebænk på tværs” kommer naturligt til at spille sammen med andre initiativer i kommunerne, der er sat i værk som følge af den nationale demenshandlingsplan.

"Ingen kender borgeren bedre end de pårørende. Det er rigtig vigtigt at få dem med og anerkende den viden, de kommer med. De er en sparringspartner, og vi bør se dem som en ressource og ikke en belastning. Dog skal vi være opmærksomme på, at de pårørende selv kan have behov for hjælp, så jo tidligere vi kan komme ind med en helhedsorienteret indsats des bedre. Der er en bevidsthed om demens, og de fleste kender en, der er ramt af sygdommen, så det er en meget nærværende problematik".

På tværs

Forløbet, der blev igangsat i foråret 2018 løber frem til foråret 2019 og består af undervisning af i alt 200 medarbejdere fordelt på tre niveauer – AMU, Akademi og Diplom.

Mette Andersen, Ph.D. og faglig projektleder fra Professionshøjskolen Absalon

Mette Andresen, Ph.D. og faglig projektleder fra Professionshøjskolen Absalon.

Derudover, mødes deltagerne også på tre fælles temadage undervejs i forløbet. På dem deltager alle og deler viden, så de har et fælles styrket udgangspunkt, når de er tilbage i praksis. Deltagerne er social- og sundhedsassistenter, sygeplejersker, fysioterapeuter, ergoterapeuter og visitatorer. Ph.D. og faglig projektleder fra Professionshøjskolen Absalon, Mette Andresen fortæller om forløbet:

Ideen er, at de forskellige deltagere mødes på tværs. Undervejs i forløbet arbejder deltagerne fra alle tre niveauer med samme case på temadagene, og deltager i oplæg og debat på tværs af faggrænser og sektorer.
Mette Andresen
Ph.D. og faglig projektleder fra Professionshøjskolen Absalon

Sparringspartnere

Deltagerne får ud over den tværfaglige tilgang en neurologisk viden om demens, og så får de mere viden om omsorg og pleje. Når de er tilbage på arbejdspladserne er det planen, at den viden de har fået på kurserne kommer i spil. De bliver ressourcepersoner, som kan give sparring på et opdateret grundlag, når der er spørgsmål omkring konkrete muligheder og metoder i indsatser for borgere med demens.

Der er deltagere fra 17 kommuner, psykiatrien og somatiske afdelinger på sygehusene i Region Sjælland. Forløbet kører som rullende forløb. Professionshøjskolen Absalon har været lead på udviklingen af ansøgningen til Sundhedsstyrelsens midler, og har ansvaret for det faglige indhold, der henvender sig til alle faggrupper, der arbejder med borgere med demens.