Direkte fra uddannelse til stort ansvar som HR-konsulent
Sabina Nørholm Jacobsen er en af de mange administrationsbachelorer, der er begyndt at komme ud på arbejdsmarkedet. Hun fik arbejde tre dage efter eksamen – og fik med det samme stort ansvar for jura, rekruttering og projektarbejde i sygehusvæsenet.
For 30-årige Sabina Nørholm Jacobsen blev foråret 2017 et af de travleste i hendes liv. Hun havde to store projekter: Først og fremmest skulle hun afslutte sine eksamener på administrationsbacheloruddannelsen, men derudover skulle hun sikre sig en plads på arbejdsmarkedet. Så på arbejdsværelset i hjemmet i Næstved lå undervisningsbøgerne side om side med stillingsannoncerne fra Jobindex, så hun ind imellem kunne tage en pause fra studierne og skrive et par ansøgninger. Og det viste sig at være lettere, end hun havde troet.
”Jeg fik vist kun søgt seks-syv stillinger, inden jeg blev indkaldt til samtale på Næstved Sygehus, hvor de skulle bruge en HR-konsulent. Det var et drømmejob for mig, men jeg havde jo ingen praktisk erfaring inden for det felt, så jeg troede ikke, at jeg havde den store chance”, fortæller Sabina Nørholm, der dog ikke var helt på bar bund i forhold til HR-faget. Under uddannelsen havde valgt HR som valgfag, og det kan være en væsentlig årsag til, at hun fik stillingen ved en samtale tre dage efter den afsluttende eksamen.
Udlært administrator
Sabina Nørholm er dog sikker på, at den faglige ballast fra uddannelsens øvrige fag også har haft stor betydning for, at valget faldt på netop hende:
”Det er jo en ny uddannelse, så jeg har gjort meget ud af at forklare, at jeg har brugt 3 ½ år på at sætte mig ind i, hvordan den offentlige sektor er organiseret. Basismodulerne i starten af uddannelsen giver en væsentlig grundviden om både det økonomisk, organisatoriske og politiske, som det ville være svært at være foruden i mit nye arbejde,” siger den nye HR-konsulent, der også tænker, at hun har valgt nogle attraktive praktikforløb og studiejobs i løbet af uddannelsen.
Hendes vigtigste praktiske erfaringer har hun hentet i Faxe Kommune, hvor hun har haft studiejob i direktionssekretariatet. Desuden har hun arbejdet i kommunens center for kultur, frivillighed og borgerservice hvor hun var udvalgssekretær for et politisk udvalg.
”Jeg tror bestemt at den erfaring har været en medvirkende årsag til, at de har turdet ansætte en nyuddannet, for jeg har jo allerede prøvet en del og har gode referencer fra Faxe Kommune at byde ind med”, siger hun.
Projektfokus
Sabina Nørholm Jacobsen oplever, at det har været overraskende let at komme ind i arbejdet i sygehusledelses sekretariat, der hurtigt har tildelt hende samme type af ansvarsområder som de øvrige konsulenter. Hendes arbejde består blandt andet i at hjælpe organisationen med alt omkring personalejura – et emne, som hun netop havde skrevet om på sit HR-modul på uddannelsen. Derudover deltager hun i en lang række HR-opgaver som eksempelvis rekruttering, der i dag fylder en stor del af hendes arbejdstid.
”Rekruttering er rigtigt spændende, fordi man får et stort indblik i, hvordan mennesker matches fagligt og socialt med en bestemt opgave i en bestemt afdeling. Jeg synes det er rigtigt fedt, fordi man får lov til at arbejde med mennesker, samtidig med at man udvikler en faglighed inden for det administrative og juridiske”, siger Sabina Nørholm Jacobsen, der i sit arbejde også har fået ansvar for forskellige udviklingsprojekter.
Menneskelig udvikling
At arbejdet specifikt handler om at arbejde med mennesker synes i øvrigt at være n naturlig forlængelse af Sabina Nørholms første uddannelsesvalg. Hun er uddannet pædagog, men syntes, at hun savnede udfordringer i arbejdet.
”Der var var meget praktisk arbejde i at være pædagog, og jeg savnede glæden ved at få ny viden og udvikle mig fagligt, så da jeg hørte om administrationsbacheloruddannelsen, kunne jeg mærke, at det lige var det, som jeg gik og ledte efter”, siger Sabina Nørholm Jacobsen, der fra begyndelsen så frem til en uddannelse med fokus på at kombinere det praktiske med det teoretiske.
”Man lærer simpelthen meget mere, når man samtidig arbejder med det teoretiske stof i praksis, og det er også en af de forcer, som mine medstuderende fremhæver ved uddannelsen”, siger hun og glæder sig i dag også over, at mange af hendes medstuderende har været lige så heldige som hende.
”Jeg har hørt om rigtigt mange, der har fået arbejde nu, så uddannelsen bliver taget godt imod rundt omkring, selv om den er relativt ny. Men successen skyldes måske også, at vi har været meget ude og vise os frem i forbindelse med vores projekter. Derved har vi fået åbnet nogle døre og vist arbejdsgiverne, at vi har nogle rigtigt gode teoretiske og praktiske kompetencer, som sætter os i stand til at udføre en lang række af de opgaver, der findes i den offentlige sektor”.