Søger du funderet viden om motorik, vækst og udvikling, som du kan anvende i din praksis? Så er dette modul relevant for dig. Her opnår du kompetencer til at udvikle og gennemføre målbevidst træning af motorik og kropslig bevægelsesudvikling.
På modulet vil du lære hvordan du skaber handlingsplaner eller rådgiver om kropslig læring og motorisk stimulation. Du vil få kendskab og metoder til observation, analyse, test og screening.
Modulet tager afsæt i det brede læringsbegreb og griber fat i kropslige læringsformer. Det vil give dig faglige forudsætninger for at arbejde bevidst med motorisk udvikling og kropslig læring i relation til pædagogisk arbejde i daginstitutionen og på skole- og fritidsområdet.
Dette valgmodul på 10 ECTS indgår i retningen Idræt, krop og bevægelse, som er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Du bliver i stand til at:
- Begrunde, planlægge, gennemføre og evaluere målrettet arbejde med at stimulere motorik og kropslig læring med en professionsrelevant målgruppe
- Omsætte teoretisk viden til praktiske handleforslag med en relevant målgruppe i en konkret kontekst
- Udvikle træning af motorik og kropslig læring
- Teste og screene
- Forstå sammenhængen mellem centralnervesystemet og kropslig bevægelsesudvikling
-
- Planlægning, gennemførelse og evaluering målrettet arbejdet med at stimulere motorik og kropslig læring med en professionsrelevant målgruppe
- Motorisk læring og udvikling
- Centralnervesystemets udvikling samt sammenhænge mellem centralnervesystemet og kropslig bevægelsesudvikling
- Sammenhænge mellem motorik, vækst og udvikling herunder betydning af motorisk udvikling for børn set i et personligt og socialt perspektiv
- Reflektion over begreber, metoder, teori og empiri i relation til egen praksis.
- Didaktik i forhold til test og screening
- Måleredskabers anvendelighed
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der er pædagog i dagtilbud eller lærer eller pædagog i grundskolen, ungdomsskolen eller voksenundervisningen
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet