Gå til hovedindhold

Absalon får to bevillinger fra Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning

Center for Pædagogik og Center for Skole og Læring kan glæde sig over bevillinger til to projekter, som over de næste år vil give værdifuld viden om børns liv i folkeskolen.

Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning har i år uddelt 30 mio. kr. til i alt 12 ph.d.-projekter, heriblandt Astrid Margrethe Hestbech og Sandra Bruus Ørtoft fra Absalon.

Astrid Margrethe Hestbech, Center for Pædagogik har fået penge til projektet "Frikvarteret som mellemrum og frirum. En undersøgelse af organiseringer i indskolingen". 

Lærere og pædagoger organiserer på den ene side frikvartererne i indskolingen i højere grad end tidligere, mens der på den anden side er et stigende fokus på værdien af børns frirum i skolen inden for pædagogisk forskning. Der er desuden centrale forskelle i børn og voksnes opfattelse af formålet med frikvartererne.

Projektet vil give svar på, hvilken betydning skolens organisering af frikvartererne har for børn i indskolingen. Det skal ske ved at undersøge pædagogers, læreres og børns perspektiver på frikvarteret som mellemrum og frirum, se på hvordan frikvarteret spiller sammen med undervisningen og hvilken betydning forskellige pædagogiske organiseringer i og af frikvarterne har for børnene.

Sandra Bruus Ørtoft, Center for Skole og Læring har fået bevilling til ph.d.-projektet "Børneliv i skolens mellemformer. Elevperspektiver på betingelser, trivsel og mistrivsel". 

 For at imødegå udfordringer med mistrivsel og højt skolefravær har mange skoler implementeret såkaldte 'mellemformer', hvor almen- og specialundervisning kombineres.  Der mangler imidlertid viden om, hvordan mellemformer konkret bidrager til elevers trivsel og deltagelsesmuligheder, og om hvordan børnene selv ser på egen trivsel. 

Formålet med projektet er derfor at undersøge, hvad der i et børneperspektiv har betydning for elevers trivsel og deltagelse i mellemformer. Og at give svar på hvordan mellemformer påvirker deres oplevelse af det at gå i skole. Projektet kan derved være med til at sikre, at den videre udvikling af mellemformer sker med afsæt i børnenes trivselsforståelse og oplevelse af det gode børneliv.

Begge projekter gennemføres i samarbejde mellem forskningsmiljøerne i Absalon og Roskilde Universitet. Fra Absalon er Mikkel Boysen hhv. Laura Emtoft vejledere.

Læs mere om årets bevillinger på ph.d.-rådets hjemmeside https://phdraadetforuddannelsesforskning.dk/

Om Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning

Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning blev nedsat i 2011 med det formål at styrke lærerprofessionerne ved at uddanne ph.d.er, som bedriver praksisnær forskning til gavn for professionshøjskolerne, og som efterfølgende kan undervise på læreruddannelsen. Hensigten med initiativet er at forbedre udbyttet for alle elever i folkeskolen. ​