Absalon ruster lærerstuderende til teknologiforståelse i folkeskolen
Fra februar 2025 har Absalon tilbudt lærerstuderende valgfaget teknologiforståelse – et fag, der fra skoleåret 2027/28 bliver et valgfag i udskolingen. Gennem praksisnære aktiviteter og konkrete eksempler lærer de studerende at kombinere kreativitet, teknologi og kritisk forståelse.
Teknologiforståelse handler ikke kun om kodning og programmering. Det handler også om digital dannelse, forklarer Bjarke Lindsø, docent og Ph.d. i forskningsprogrammet DigiLær – digital teknologi, læring og design på Absalon:
"Det handler om at klæde eleverne på til at forstå, udtrykke og kritisk vurdere det digitale – fra sociale medier til datadeling.”
Selvom det er valgfrit for skolerne at udbyde faget, og for eleverne at vælge det, markerer det ifølge Bjarke Lindsø en vigtig begyndelse. Han understreger, at folkeskolens formålsparagraf ikke kan opfyldes, hvis eleverne ikke lærer at forstå, udtrykke og kritisk vurdere det digitale:
"Åndsfrihed, ligeværd og demokrati – dybest set er der ikke noget af det, der ikke har en digital dimension."
Valgfaget er stadig under udvikling, men i råudkastet til fagplanen fra 2025 fremgår det blandt andet at undervisningen i teknologiforståelse skal ”give eleverne virkelyst til at handle, eksperimentere og tage stilling til de digitale fænomener, de enten selv skaber, eller som allerede findes i verden. Undervisningen skal vise eleverne, at det både er sjovt og svært at arbejde skabende med digitale teknologier.”
Teknologiforståelse handler ikke kun om kodning og programmering. Det handler også om digital dannelse, forklarer Bjarke Lindsø Andersen, docent og Ph.d. i forskningsprogrammet DigiLær – digital teknologi, læring og design på Absalon:
"Det handler om at klæde eleverne på til at forstå, udtrykke og kritisk vurdere det digitale – der spænder fra sociale medier over bæredygtighed til algoritmisk kunst”
Selvom det er valgfrit for skolerne at udbyde faget, og for eleverne at vælge det, markerer det ifølge Bjarke Lindsø en vigtig begyndelse. Han understreger, at folkeskolens formålsparagraf ikke kan opfyldes, hvis eleverne ikke lærer at forstå, udtrykke og kritisk vurdere det digitale:
"Åndsfrihed, ligeværd og demokrati – dybest set er der ikke noget af det, der ikke har en digital dimension."
Valgfaget er stadig under udvikling, men i råudkastet til fagplanen fra 2025 fremgår det blandt andet at undervisningen i teknologiforståelse skal ”give eleverne virkelyst til at handle, eksperimentere og tage stilling til de digitale fænomener, de enten selv skaber, eller som allerede findes i verden. Undervisningen skal vise eleverne, at det både er sjovt og svært at arbejde skabende med digitale teknologier.”
Forberedelse af lærerstuderende
På Absalon har man siden februar 2025 tilbudt teknologiforståelse som fag for lærerstuderende. Her arbejdes bl.a. med spil, gaming, sociale medier samt ansvar og etik. Teknologiforståelse kan for mange godt lyde som et skærmtungt fag. Men Bjarke Lindsø understreger, at meget af arbejdet foregår ”unplugged”.
Som underviser på faget har han selv ladet de studerende lave en sko af modellervoks. Efterfølgende kunne de sammenligne skoene, se forskellene og diskutere, hvilke forudsætninger og bias de bringer ind i skabelsen af et produkt – og hvordan det kan overføres til teknologi.
"Vi har også skabt algoritmer for, hvordan man fordeler fredsslik rimeligt. Det leder til diskussioner om, hvad det vil sige, at noget er rimeligt? Er det fx at alle får lige meget slik eller skiftes til at vælge? Hvad hvis nogle ikke bryder sig om lakrids? Og hvad vil det omvendt sige, at noget er urimeligt?"
Undervisningen beskæftiger sig også med privatliv og datadeling. Eleverne lærer, hvordan man kan beskytte sig selv på nettet – enten ved at skjule information eller ved at eksperimentere med små programmer, som udfordrer og forstyrrer algoritmerne. Formålet er ikke nødvendigvis at "vinde over TikTok", men at eleverne forstår teknologien bag og oplever at de også kan yde modstand og sige fra på teknologiens præmisser.
Formålet med faget er også at vise, hvordan holdninger og bias kommer til udtryk både i teknologi og i hverdagsbeslutninger:
"Ligesom os selv har også teknologier antagelser og bias. Det kan vi ikke undgå. Men det vigtige at kunne analysere og vurdere dem, og handler derudfra. Det er ikke nemt, men nødvendigt," afslutte han.