Gå til hovedindhold

Laurie troede ikke, hun var “nørdet nok” – nu brænder hun for teknologiforståelse

Da Laurie Kamilji Asani skulle vælge valgfag på læreruddannelsen, tøvede hun over teknologiforståelse. I dag ser hun faget som en nøgle til at ruste sine fremtidige folkeskoleelever til en digital hverdag.

Selvom teknologiforståelse lød spændende, valgte Laurie Kamilji Asani i første omgang faget fra, da hun skulle vælge sit tredje valgfag på læreruddannelsen. Hun valgte derfor billedkunst.

“Jeg havde mange fordomme. Jeg tænkte, at jeg ikke var nørdet nok, og at faget måske ville være for svært for mig. Jeg var ikke gamer, havde aldrig arbejdet med teknologi professionelt, og jeg var 35 år – det føltes som et fag, hvor de yngre studerende ville have en fordel,” fortæller hun.

Men da Laurie sad til sin første undervisningstime i billedkunst, føltes det heller ikke rigtigt. Hun besluttede sig for at vælge om – og trådte kort tid efter ind ad døren til teknologiforståelse. Her blev hun mødt af 3D-printere, legende opgaver og en praksisnær tilgang til teknologi, og hendes skepsis blev hurtigt vendt til begejstring.

“Det var så langt fra det, jeg havde forestillet mig. Faget er ikke kun kodning og programmering, men handler også om data, algoritmer, etik og ansvar,” siger Laurie, der samtidig også blev positivt overrasket over, at der var flere piger på holdet – noget, hun ikke havde forventet.

Et fag, der ruster folkeskoleelever til fremtiden

I undervisningen oplever Laurie, hvordan teknologiforståelse er tæt forbundet med temaer, som fylder i hendes elevers hverdag.

“Vi taler om algoritmer, data og automatiseringer, og hvordan vores digitale handlinger påvirker os og andre. Selv noget så simpelt som, hvordan din mail sorterer spam, eller hvordan GPS’en guider dig, er eksempler på, hvordan teknologi former vores liv,” forklarer hun.

Som kommende lærer drømmer Laurie om at skabe undervisning, hvor teknologi og kreativitet mødes – så eleverne ikke blot bruger digitale værktøjer, men lærer at forstå og forme dem. Hun ser det som en vigtig opgave at give eleverne redskaber til at navigere kritisk og ansvarligt i digitale miljøer:

“Jo bedre vi lærere er klædt på, jo bedre kan vi vejlede elever og andre kollegaer om ansvar, privatliv og sociale medier. Teknologiforståelse handler ikke bare om at være teknologisk dygtig, men om at forstå konsekvenserne af digitale handlinger og træffe bevidste valg.”

Laurie har allerede eksperimenteret med undervisningsforløb i sine timer som lærervikar og hjemme med sine egne børn, hvor de har arbejdet med data og privatliv gennem spil og opgaver.

“Det er fascinerende at se, hvor hurtigt børn forstår og reflekterer over, hvad de siger ja til online. Teknologiforståelse handler om meget mere end skærme – det handler om etik, ansvar og kritisk tænkning,” siger hun.

Laurie har fået øjnene op for, hvordan teknologiforståelse kan integreres i mange fag som en naturlig del af elevernes læring. Hun ser frem til at komme ud i praksis og undervise, når hun afslutter læreruddannelsen til næste sommer: 

“Jo mere vi ser teknologi positivt og anvender den bevidst, jo bedre kan vi klæde fremtidens elever på til at navigere i kompleksiteten i deres digitale liv. Jeg tror på, at teknologiforståelse ikke bare skal ruste eleverne til fremtiden – men give dem mod til at forme den,” afslutter hun.