Absalon-studerende har skrevet landets bedste diplomprojekt
Prisen for årets bedste diplomprojekt, der blev uddelt i fredags ved Lærerprofession.dk’s årlige prisuddeling, gik til Maria Christensen, der har taget sin læsevejlederuddannelse på Absalon.
Maria Christensen med sin søn Juri
Maria Christensen har skrevet et diplomprojekt, som er så godt, at det fredag den 15. november blev udnævnt til landets bedste, da Lærerprofession.dk holdt prisfest i København. Projektet er skrevet som afslutning på diplomuddannelsen til læsevejleder på Professionshøjskolen Absalon. I begrundelsen for at netop Maria Christensens projekt er så godt, skriver dommerkomiteen:
“Maria Christensens diplomprojekt er forfattet i stramt og fortættet sprog. Gennem fagligt kompetente, fleksible og opmærksomme analyser afdækkes sproglige problemer og udfordringer for to elever med autisme. Med afsæt heri designer Maria et velunderbygget undervisningsforløb, som har til formål at give eleverne større selvbestemmelse gennem udvikling af deres forhold til skriftsproget. Projektet hviler på stor faglig indsigt, analytisk tæft og gode iagttagelsesevner. Det er velgennemført, perspektivrigt og meget inspirerende!”
Maria modtager 10.000 kroner for førsteprisen, en statuette og et boggavekort på 3.000 kroner.
“Jeg er meget overvældet. Det er en stor ære, at andre ser et stort potentiale i mit arbejde,” sagde Maria Christensen, da hun modtog prisen.
Diplomprojektet handler om hvordan lærere systematisk kan inddrage børnenes perspektiv, når de underviser elever med autismespektrumforstyrrelser? Og kan undervisningen være en vej til at styrke elevernes sociale udvikling. Sådan lyder to af de spørgsmål Maria Christensen stiller i sit diplomprojekt som en del af uddannelsen til læsevejleder.
“Gennem mit arbejdsliv på specialområdet har jeg oplevet, at det kan være svært at få adgang til børneperspektivet hos børn, som har svært ved at kommunikere verbalt. På baggrund af vores fagprofessionelle viden om deres diagnoser, skal vi desuden gøre en ekstra indsats for at lade andre vigtige perspektiver få plads.” siger hun.
Mange børn med autismespektrumforstyrrelser har svært ved social kommunikation. Et andet typisk træk er, at sprogtilegnelsen er forsinket. Skal man styrke børnenes kommunikative kompetencer og mulighed for at tage del i samfundet, er det relevant at forsøge at styrke deres evner i forhold til at læse og skrive, forklarer Maria Christensen.
I projektet har hun blandt andet fulgt to elever, som har vanskeligheder med at læse og skrive og derfor også ofte forsøger at undgå at gøre det. Det ændrer sig dog, når læsningen og skrivningen skal bruges til noget konkret. Derfor har Maria Christensen arbejdet med situeret læring, som netop handler om, at læringen skal tage udgangspunkt i autentiske situationer.
Maria har blandt andet arbejdet med et forløb om film, hvor en 2. klasse skrev anbefalinger til en anden klasse om, hvilke film der kunne være gode at se.
“Det var motiverende for eleverne, som arbejdede med teksterne og også hjalp hinanden med dem. Der var tegn på, at den situerede undervisning rummer potentiale til at udvikle eleverne både fagligt og socialt. Situeret skriftsprogsundervisning rummer et særligt potentiale for børn med autismespektrumforstyrrelser, fordi de ofte har brug for støtte til at træne den sociale kommunikation i forskellige situationer,” fortæller hun.
Hvad er Lærerprofession.dk?
Lærerprofession.dk drives af landets professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen i fællesskab. Udover priserne for de bedste diplomprojekter fra lærernes efteruddannelse uddeles der priser til de bedste afslutningsprojekter fra læreruddannelsen. Desuden uddeles en særpris til det bedste projekt om sprog i skolen. Dommerkomiteerne er uafhængige, og medlemmerne er lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og universitetsforskere.