Karrieredrøm at kombinere idræt med specialpædagogik
”Sport og bevægelse kan åbne nye muligheder for børn, der har det svært”
Frederik kombinerer talentlinjen sport og bevægelse med specialpædagogik på læreruddannelsen

Når du møder Frederik Fussing Jensen (27), lærerstuderende på Absalon i Roskilde, er det hurtigt tydeligt, at han brænder for bevægelse – og for børn, der har brug for en særlig hånd.
”Jeg mener, at bevægelse burde være en del af alle fag,” siger han med overbevisning og fortsætter:
”Jeg har set, hvad det kan gøre for børn med særlige behov – hvordan det kan skabe glæde, motivation og en følelse af mestring.”
Frederik er ved at afslutte sit 6. semester på læreruddannelsen og har fulgt talentlinjen sport- og bevægelse siden studiestart. Samtidig har han valgt specialpædagogik og matematik som sine to øvrige undervisningsfag – en kombination, der gør det muligt at arbejde målrettet med inklusion og trivsel i skolen.
Fra HHX til lærerpraktik på en idrætsefterskole
Frederik kommer med en HHX-baggrund, men det var den mangeårige interesse for idræt og bevægelse, der for alvor fik ham til at kigge mod læreruddannelsens sport- og bevægelsesprofil og talentlinje, hvor idrætten følger dig igennem hele læreruddannelsen.
”Profiltimerne gør, at vi kan dykke ned i forskellige emner undervejs, emner som vi også selv er med til at vælge. Jeg har fx valgt at arbejde med fitness for børn og unge – hvordan man som lærer kan bruge det aktivt i skolen. På profilen har vi også mulighed for at komme i praktik på idrætsefterskoler eller som bevægelsesvejledere i folkeskolen.”
Frederiks egen praktik på Gørlev Idrætsefterskole bød på netop dette – og gav en særlig oplevelse af, hvordan man kan arbejde med elever, der selv har valgt idræt som en vigtig del af deres skolegang:
“Vi var to studerende, der planlagde og gennemførte undervisning i både de boglige fag som matematik og i linjefag som outdoor og fodbold. Vi kunne selv byde ind med aktiviteter – og det var fedt at opleve, hvordan bevægelse og læring kunne smelte sammen på en efterskole.”
Bevægelse som løftestang for børn med særlige behov
Det er dog især i kombinationen af sport og specialpædagogik, at Frederik lige nu ser sin fremtid som lærer:
”Jeg har set, hvad bevægelse kan betyde for børn, der har særlige behov – fx børn med autisme eller Downs syndrom. Mange af dem er glade for at bevæge sig, men de ved måske ikke, hvordan de skal gøre det. Her kan jeg som lærer være med til at sætte en ramme og koble bevægelsen med fagligt indhold.”
Eksemplerne kan fx være:
- En indkøbstur koblet med matematikopgaver.
- En bevægelsesbane med poster, der træner både motorik og boglige kompetencer.
- Boldspil, der styrker både kropsforståelse og samarbejdsevner.
Når bevægelse kan løfte hele elevgruppen
Erfaringerne fra praktikkerne har bekræftet, hvor stærkt et værktøj bevægelse kan være – også for elever, der måske kæmper med de boglige fag.
”Ofte ser vi, at de børn, der har svært ved fx matematik, kan få en helt ny rolle, når idræt eller bevægelse bringes ind i undervisningen. De oplever succes, får anerkendelse fra kammeraterne og får bygget selvtillid op. Det smitter også af på deres lyst til at lære.”
Samtidig styrker det klassens fællesskab: ”Når man fx laver en stafet med fagligt indhold, skal eleverne hjælpe hinanden og være fysisk sammen. Det er noget, de synes er rigtig sjovt. Generelt skaber idrætten et super godt fællesskab, hvor alle hjælper alle, og hvor det er okay at fejle.”

Fremtidsdrøm er at kombinere interesserne
Når læreruddannelsen er afsluttet, ser Frederik sig selv arbejde netop i feltet mellem idræt, bevægelse og specialpædagogik.
”Det er her, jeg gerne vil gøre en forskel. At hjælpe de børn, som måske har det sværere end andre – og vise dem, hvordan de kan bruge kroppen i deres læring i skolen. Samtidig vil jeg gerne inspirere mine kolleger til at tænke bevægelse ind i alle fag. Det er en kæmpe ressource, hvis vi bruger det rigtigt.”
”Idrætsfaget åbner op for en masse muligheder både personligt og professionelt. Fx har vi været med til at arrangere og deltage i en større fælles skitur på studiet, som er med til at klæde os på til at arrangere en skoletur i folkeskolen," slutter Frederik Fussing Jensen.
Om talentlinjen sport- og bevægelse:
- Giver 10 ekstra ECTS med fokus på sport og bevægelse
- Mulighed for praktik på idrætsefterskoler og som bevægelsesvejleder
- Mindst 1 praktik på idrætsefterskole eller idrætsprofilskole
- Fokus på at koble bevægelse med undervisning i alle fag
- Specialiseringsmoduler i bl.a. Åben Skole og i samarbejde med foreningslivet
Næste studiestart: 1. september 2025
Ansøgningsfrist: 5. juli kl. 12.00 i kvote 1 via optagelse.dk