Gå til hovedindhold

Advarsel: Regeringens finanslovsforslag vil betyde færre bøger til sjællandske skoler

Debatindlæg i Sjællandske Medier af Jakob Harder, dekan på det Lærerfaglige Fakultet, Københavns Professionshøjskole og Sami Boutaiba, direktør for pædagogik og ledelse, Professionshøjskolen Absalon

Sami

Sami Boutaiba, direktør for pædagogik og ledelse, Professionshøjskolen Absalon

Regeringen og en række støttepartier præsenterede tidligere på året en ny folkeskoleaftale, der indeholdt en såkaldt ”boggave” til de danske folkeskoler. Politikerne ville give en ”saltvandsindsprøjtning på 540 millioner kroner til flere fysiske bøger som modvægt til skærmbaseret undervisning”. En ambition som vi er helt enige i her på professionshøjskolerne.

Men spørgsmålet er, om eleverne nogensinde vil komme til at åbne gaven og læse i alle de fysiske bøger, hvis det eneste vi gør, er at købe store stabler af nye bøger. For regeringens finanslovsforslag lægger nemlig op til store besparelser på Center for Undervisningsmidler (CFU), der er skolernes fællesbibliotek og holder til på landets professionshøjskoler. 42 millioner kroner om året, svarende til 20 procent af CFU’s samlede budget.

I dag er det nemt og smidigt for lærerne på de sjællandske folkeskoler at låne e-bøger hos CFU. Det kræver ikke mange minutter at booke et klassesæt med Astrid Lindgren eller Hanne Dagmar Råbeerg, før eleverne kan gå i gang med at læse på en iPad. Men når det drejer sig om fysiske bøger, så er det en anden historie. Bøgerne skal reserveres i god tid, findes, pakkes ned, køres rundt til skolerne og pakkes ud. Og så skal det hele jo også retur igen.

Det kræver mange ressourcer fra CFU at komme rundt med bøger til skolerne rundt omkring på Sjælland. Særligt de skoler der ligger langt væk fra CFU’s biblioteker i København og Vordingborg. Altså i kommuner som fx Halsnæs, Frederikssund, Odsherred og Kalundborg – som kan se frem til færre bogleverancer.

Landets folkeskoler har igennem en længere årrække kæmpet med rekrutteringsproblemer på lærerområdet. Tal fra AE-rådet viser, at problemet er særligt stort øst for Storebælt. Her vil nedskæringer på CFU derfor ramme ekstra hårdt, når skoler med en lav andel af uddannede lærere også må kæmpe med manglende undervisningsmaterialer.

De ansatte hos CFU bruger mange kræfter på at hjælpe og vejlede lærerne, så de kan få bestilt præcis det materialesæt, der giver pædagogisk mening i netop deres undervisning. Der udvikles også vejledende materiale til, hvordan specifikke bøger kan indgå i et undervisningsforløb. Bøgerne tages jo ikke blindt ned fra hylden. Her hjælper CFU med at sætte dem ind i en pædagogisk og didaktisk kontekst, så de passer til undervisningen.

Vores opfordring til regeringen er derfor at fjerne de ødelæggende besparelser på CFU, så eleverne reelt kan få glæde af den boggave, som de er blevet stillet i udsigt.

JakobHarder

Jakob Harder – Dekan, Det Lærerfaglige Fakultet