Gå til hovedindhold

Coaching hjælper borgere i Kalundborg i job

På jobcenteret i Kalundborg har alle medarbejderne fået nye redskaber til, hvordan borgerne i højere grad kan være med til at finde idéer og løsninger, der kan bringe dem tættere på et job.

Tidligere kunne virksomhedskonsulent Paw Ettinger nogle gange opleve, at arbejdet med en borger gik i stå, uden han vidste, hvordan de kunne komme videre.

”Jeg har mange forskelligartede borgere, nogle har for eksempel udfordringer med alkohol, andre har lavt selvværd eller kan være aggressive, hvis jeg ikke går til dem på den rigtige måde. Jeg savnede nogle værktøjer, så jeg bedre kunne spørge mere direkte ind til borgeren, så de følte sig anerkendte og lyttede til,” fortæller Paw Ettinger.

Hos Jobcenter Kalundborg besluttede de derfor, at alle medarbejderne skulle tilbydes et kursus i coaching, hvor målet var at skabe en anden tilgang til borgerne, hvor de selv skal gøres til en større del af deres forløb, end de tidligere har været.

”Efter jeg har deltaget i modulet, har jeg netop fået nogle værktøjer til at arbejde med forskellige problematikker. For eksempel det at vende en samtale, så borgerne selv begynder at reflektere over, hvad de gerne vil fremadrettet med deres uddannelses- og arbejdsliv. På den måde er de selv med til at finde løsningen,” siger Paw Ettinger.

Optimere samtaler og vejledning

Modulet, som alle medarbejderne på jobcenteret i Kalundborg deltager i, hedder ”Kommunikation, motivation og vejledning i beskæftigelsesindsatsen”, og udbydes af Professionshøjskolen Absalon. Det er specielt henvendt til fagprofessionelle på beskæftigelsesområdet, hvor de kan få nye redskaber og metoder til at til at optimere samtaler og vejledning med ledige.

En af dem, der også deltog på modulet, er Kit Kasted Christiansen, der er jobformidler og rådgiver. Hun arbejder blandt andet med de uddannelsesparate borgere, der kommer i jobcenteret.

”Som jobformidler og rådgiver skal jeg både være et lyttende og forstående menneske samtidig med, at der er en lovgivning, jeg skal overholde. Den kombination kan nogle gange godt give udfordringer, og derfor var det rigtig godt at deltage i modulet om coaching,” siger Kit Kasted Christiansen.

På modulet mødtes medarbejderne fra jobcenteret på tværs af afdelingerne, og fik på den måde indblik i hinandens arbejde og udfordringer.

”Vi arbejdede blandt andet meget i små grupper, hvor vi skulle udføre forskellige opgaver og øvelser om at coache. Her blev én udpeget til at være den spørgende, én var borgeren, og så var der en tredje, der observerede og efterfølgende kunne give feedback,” fortæller Paw Ettinger, der har arbejdet som virksomhedskonsulent i to år.

”Det var lidt svært i starten, men underviserne gik rundt mellem os og kom med kommentarer og gode råd til, hvordan man for eksempel kan kunne spørge bedre ind til borgeren. På den måde fik jeg en forståelse for, hvordan man kan coache, så det kan være med til at flytte borgeren.”

Konkrete værktøjer til hverdagen

Både Paw Ettinger og Kit Kasted Christiansen siger, at modulet har givet dem en ny tilgang, og en ny række værktøjer, som de kan trække frem, når de møder udfordringer, der kan være svære at løse.

”Coachingen, som vi har arbejdet med, giver en ny indgangsvinkel, ikke mindst i arbejdet med dem, der er kommet hos os i mange år. Her er jeg blevet bedre til at spørge ind, så vi kan finde bagvedliggende årsager til deres situation, og de selv er med til at finde løsninger,” fortæller Kit Kasted Christiansen.

For Paw Ettinger har modulet blandt andet betydet, at han har lavet et skema med forskellige coaching-værktøjer, som han kan tage frem.

”Så ser jeg på, hvad det er for en borger, jeg skal tale med, og hvordan jeg kan prøve at hjælpe ham i en retning, som vi sammen finder frem til,” forklarer Paw Ettinger.

”Jeg har fået nogle meget konkrete værktøjer, som jeg kan relatere direkte til det, jeg arbejder med i hverdagen, og det ser jeg som en kæmpe gevinst – både for os medarbejdere og ikke mindst for borgeren, som det hele jo handler om.”