Gå til hovedindhold

Eventyrlig Legedag fyldte Campus Holbæk med leg og læring

På en dag, hvor eventyr og leg gik hånd i hånd, summede Professionshøjskolen Absalons campus i Holbæk af grin, nysgerrighed og kreativitet. Eventyrlig Legedag blev afholdt for anden gang på pædagoguddannelsen i Holbæk, og i samarbejde med lokale daginstitutioner skabte de studerende en dag fyldt med inspirerende legeuniverser for områdets børn.

Dorte Bergholdt Hviid byder velkommen med fællessang- og leg.

Bag de fantasifulde legeværksteder lå et klart læringsformål: De studerende skulle øve sig i at tilrettelægge, facilitere og evaluere pædagogiske aktiviteter med børn. Eventet var en del af deres forberedelse til deres første praktik, hvor de snart skal arbejde i institutioner i Holbæk og omegn.

En dag, hvor teori bliver til praksis

På pædagoguddannelsen i Holbæk arbejder de studerende ikke kun med teoretiske modeller – de får mulighed for at afprøve dem i praksis og reflektere over deres effekt.

"Formålet med Eventyrlig Legedag er, at de studerende får praktisk erfaring med at udvikle og gennemføre legende, æstetiske og pædagogiske aktiviteter for børn. Vi ønsker, at de oplever, hvordan deres planlægning fungerer i praksis – og at de lærer at justere og tilpasse deres aktiviteter, så de rammer børnegruppen bedst muligt," forklarer Dorte Bergholt Hviid, underviser på pædagoguddannelsen i Holbæk.

For at sikre, at de studerende fik en reel læringssituation, gennemførte de hver deres aktivitet to gange – først med én gruppe børn, og derefter med en ny gruppe. Mellem de to runder evaluerede de, hvad der fungerede, og hvad der kunne forbedres.

"De studerende udvikler deres pædagogiske kompetencer ved at planlægge, afprøve og evaluere. Når de gennemfører deres aktiviteter to gange, ser de, hvordan små justeringer kan have en stor effekt på børnenes engagement og læring," siger Dorte Bergholt Hviid.

De lokale børnehavebørn i gang med at følge prinsen gennem den fortryllede skov.

Et stærkt lokalt samarbejde

Eventyrlig Legedag er også et eksempel på pædagoguddannelsens stærke forankring i det lokale institutionsliv. Seks daginstitutioner fra Holbæk deltog, og for mange af dem var det ikke første gang, de arbejdede sammen med Absalon.

"Vi samarbejder med mange forskellige aktører, fordi vi oplever, at det giver både børn og pædagoger stor inspiration. Vi håber, at både børn og voksne tager nogle nye lege med hjem fra dagen," siger Gitte Andersen, pædagogisk leder i Elverhøj.

For daginstitutionerne er samarbejdet med pædagoguddannelsen en oplagt mulighed for at møde fremtidens pædagoger – og for at få ny inspiration til deres daglige pædagogiske praksis.

"De studerende kommer med et friskt blik og nye idéer, og når vi laver aktiviteter sammen, kan vi inspirere hinanden. Det er i mødet mellem teori og praksis, at vi virkelig kan styrke det pædagogiske arbejde i vores institutioner," uddyber Gitte Andersen.

Eventyrlig børneyoga med masser af sansestimuli.

Fra skattejagt til sanselige eventyr

Børnene blev i løbet af dagen inviteret ind i seks forskellige legeværksteder med hver deres tema:

  • Eventyrlig børneyoga – en fantasirejse gennem yogastillinger og fortællinger.
  • Den fortryllede skov – en prins førte børnene gennem skov, sø og bjerg mod et fjernt slot.
  • Djævlerokken – en skattejagt på et sørøverskib med besøg på forskellige eventyrlige øer.
  • Det eventyrlige flyvende tæppe – en legende rejse med magi, drager og troldmænd.
  • Hus omkuld – en sjov dramaleg om "De tre små grise", styret af den skøre sokkedukke Bøvle.
  • Det magiske spisetelt – mad og leg i eventyrlige rammer.

Ombord på sørøverskibet Djævlerokken.

For Yonis Mouhoumed og Pernille Lehmann, der stod bag værkstedet "Djævlerokken", blev dagen en værdifuld øvelse i pædagogisk planlægning.

"Vi oplevede, at vi var nødt til at guide børnene mere, end vi først havde planlagt. Vi ville gerne give dem meget medbestemmelse, men vi kunne se, at de faktisk havde brug for mere støtte. Så vi strammede rammen lidt op, og det gav et bedre flow og mere legeglæde," fortæller Pernille Lehmann.

For de studerende blev det tydeligt, at det ikke kræver store rekvisitter eller avancerede opsætninger at skabe en magisk legeoplevelse.

"Man skal huske på, at det ikke er så komplekst. Selv en pind kan være en tryllestav, og en papkasse kan blive til et sørøverskib. Det handler om at bruge fantasien – og det gør børnene helt naturligt, hvis vi inviterer dem med," siger Yonis Mouhoumed.

Pernille Lehmann og Yonis Mouhoumed, pædagogstuderende i Holbæk.

Mere leg, mere læring

For pædagoguddannelsen i Holbæk er Eventyrlig Legedag en del af en større indsats for at skabe en praksisnær uddannelse med stærke relationer til lokalområdet.

"Vi vil gerne give vores studerende de bedste forudsætninger for at blive dygtige pædagoger. Det kræver, at de både lærer om pædagogik i teorien – og at de får mulighed for at prøve den af i virkeligheden," siger Dorte Bergholt Hviid.

Med store smil og trætte ben gik børnene hjem efter en formiddag fyldt med leg og fantasi. Og de studerende – ja, de tog vigtige erfaringer med sig videre i deres uddannelse og kommende arbejdsliv.

"Det bedste var at opleve børnenes engagement og glæde. Når vi som voksne viser entusiasme, smitter det af på børnene, og så bliver legen endnu sjovere," siger Yunis Mouhoumed og Pernille Lehmann samstemmigt.

Børn på besøg på "Danseøen" på ét af legeværkstederne.